SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka kształcenia głosu |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-MetKsztGł-S21 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Jazz i muzyka estradowa |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie studenta w wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne dotyczącą metod kształcenia głosu.
Zaliczony III semestr studiów.
1. O potrzebie kształcenia głosu.
2. Głos jako instrument muzyczny.
3. Współczesne i historyczne metody kształcenia głosu - przegląd.
4. Podręczniki oraz internetowe narzędzia do kształcenia głosu - przegląd.
5. Programy komputerowe do brzmieniowej oceny głosu, analizatory dźwięku (VoceVistaVideo, WavePad FFT).
6. Szkoły wokalne, ćwiczenia, etiudy wokalne - omówienie wybranych przykładów.
7. Przegląd technik wokalnych (bel canto, SLS, CVT, mix, belting, jodłowanie, growl).
8. Bel canto - technika uniwersalna.
9. Przegląd technik relaksacyjnych.
10. Fizjologiczno-akustyczne podstawy działania narządu głosu.
11. Krtań – jako źródło dźwięku (budowa, ruchy, funkcje).
12. Ćwiczenia fonacyjne (postawa, żuchwa, krtań, język, podniebienie).
13. Układ oddechowy (budowa układu oddechowego, mechanika oddychania, typy toru oddechowego, apoggio).
14. Ćwiczenia oddechowe (wdech, wydech, apoggio).
15. Rezonans (rodzaje rezonansu, rezonatory, nosowanie).
16. Rejestr a rezonans.
17. Ćwiczenia z zakresu rezonansu.
18. Artykulacja (narządy artykulacyjne).
19. Narząd głosu w mowie i śpiewie.
20. Rodzaje głosu ludzkiego i sposoby jego określania.
21. Mutacja i jej wpływ na proces kształcenia głosu.
22. Kształcenie głosu dziecka.
23. Kryteria doboru repertuaru.
24. Najczęstsze błędy i zagrożenia w kształceniu głosu.
25. Patologie narządu głosu.
26. Higiena narządu głosu.
Prezentacja multimedialna, praca z podręcznikiem, praca z plikami dźwiękowymi.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność i aktywność na zajęciach. Test zaliczeniowy pisemny sprawdzający przyswojenie wiadomości teoretycznych.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
Sadolin C., Kompletna technika wokalna, Kopenhaga 2014.
Łastik A., Poznaj swój głos… twoje najważniejsze narzędzie pracy, Warszawa 2002.
Zachwatowicz- Jasieńska K., Polskie belcanto. Jak śpiewać dobrze, Kraków 2010.
Martienssen-Lohmann F., Kształcenie głosu śpiewaka, Kraków 1953.
Bregy E., Elementy techniki wokalnej, Warszawa 1974.
Chapman J. L., Singing and Teaching Singing. A Holistic Approach to Classical Voice, San Diego 2017.
Kaelin D., Teaching Good Singing, e-book, http://www.deankaelin.com/voice.
Titze I., Wielki głos z małej krtani, „Świat Nauki”, luty 2008.
Linklater K., Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków 2013.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz-Ciesielska (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 20:50)