SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy wychowawczo - opiekuńczej II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy wychowawczo - opiekuńczej II
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-MWO2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Elżbieta Turska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie metod i form pracy opiekuńczo-wychowawczej; doskonalenie kompetencji metodycznych z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej; rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy oraz indywidualnych potrzeb wychowanków; rozwijanie umiejętności aktywizowania uczniów w oparciu o poznane metody i formy pracy; rozwijanie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej (scenariusze zajęć); uświadomienie indywidualnych zasobów i ograniczeń w pracy opiekuńczo-wychowawczej; rozwijanie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Wymagania wstępne

Znajomość teoretycznych podstaw opieki i wychowania, psychologii. Zaliczony I semestr metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Zakres tematyczny

Rozwijanie umiejętności współpracy, budowanie kultury współpracy. Budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o relacje w grupie. Wzmacnianie poczucia własnej wartości. Empatia w pracy wychowawczej. Rozwijanie i wzmacnianie empatii wychowawcy i wychowanków. Koncentracja uwagi - zadania praktyczne. Wykorzystanie metafor w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Wsparcie dziecka w radzeniu sobie z trudnymi emocjami ( jak radzić sobie ze złością, lękiem, smutkiem). Planowanie i wykorzystanie czasu wolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Style prowadzenia grupy i rola wychowawcy: rozpoznawanie indywidualnych stylów prowadzenia grupy, specyficzne umiejętności prowadzącego grupy, kompetencje komunikacyjne w prowadzeniu pracy grupowej. Dokumentacja w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Samodzielna realizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych według indywidualnie przygotowanych scenariuszy.

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry dydaktyczne, inscenizacje, gry symulacyjne, praca z książką, metody ekspresyjne, dyskusja, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Zaliczenie na ocenę – ocena samodzielnie przygotowanych scenariuszy zajęć wychowawczych (kryteria oceny: formułowanie adekwatnych celów zajęć, dobór odpowiednich do tematu metod i form pracy, innowacyjność, twórczość), hospitacja samodzielnie realizowanych zajęć wychowawczych w wyznaczonej grupie (kryteria oceny: adekwatność doboru metod i form pracy z grupą; przemienność aktywności, tempa pracy, form organizacyjnych, realizacja postawionych celów, zastosowanie założeń etycznych w pracy z grupą).

 

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

 

  1. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza: elementy metodyki, Zielona Góra 2009.
  2. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002, 2007.
  3. Kamińska U., Metodyka pracy wychowawczo-opiekuńczej, Katowice 2002..
  4. Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002.
  5. Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, Tom XII, Zielona Góra 2011.
  6. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. XI, Zielona Góra 2009.
  7. Juul J, Jensen H., P.Hoeg, J.Bertelsen, S.Hildebrandt, M.Stuuerup, Empatia- wzmacnia dzieci, trzyma cały świat razem, Podkowa Leśna, Wyd. Mind, 2018

Literatura uzupełniająca

 

  1. De Vito J.A., The Interpersonal Communication Book, New York 2019. 
  2. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków 2006.
  3. Diemut H., Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą: poradnik do treningu mediacji, Kielce 2002.
  4. Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, scenariusze zajęć wychowawczych, T. VIII, Zielona Góra 2005.
  5. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii: scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków, T. X, Zielona Góra  2008.
  6. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994.
  7. Nęcka E., Trening twórczości: podręcznik dla psychologów, pedagogów, nauczycieli, Kraków 1998.
  8. Vopel K.W., Kompas uczuć, Kielce, 2005.
  9. Vopel K., Jak pobudzić kreatywność grupy, Kielce 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 10:01)