SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka resocjalizacji i profilaktyki w środowisku zamkniętym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka resocjalizacji i profilaktyki w środowisku zamkniętym
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MRPSZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z prewencją kryminalną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw metodyki resocjalizacji oraz konstruowania projektów profilaktycznych w środowisku zamkniętym. Naukowe wykorzystywanie sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania wśród osadzonych (w jednostkach penitencjarnych i zakładach poprawczych) postaw społecznie nieakceptowanych

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa

Zakres tematyczny

Na wykładach i ćwiczeniach realizowana jest następująca problematyka:

Treści wykładów:

Wprowadzenie do metodyki resocjalizacji w oparciu o teorie socjalizacji według J. Tillmana

Analiza Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia
2003 r.)

Zakład karny jako instytucja wychowawcza

Procedura penitencjarna w aresztach śledczych i zakładach karnych

Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym

Techniki oddziaływań socjoterapeutycznych w jednostkach zamkniętych

Metody resocjalizacji i profilaktyki wśród osadzonych kobiet i mężczyzn

Trening zastępowania agresji (TZA)

Treści konwersatoriów:

Warsztaty rozwijające umiejętności interpersonalne

Warsztaty rozwijające umiejętności prospołeczne

Metody pracy penitencjarnej i profilaktycznej w środowisku instytucji totalnej

Zachowania dysfunkcyjne u osób przebywających w środowisku zamkniętym i sposoby zapobiegania

Trening zastępowania agresji (TZA)

Metody kształcenia

Wykład: wykład tradycyjny

Konwersatorium: praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, zajęcia w jednostce penitencjarnej ze skazanymi

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test pisemny składający się z trzech pytań. Za każde pytanie student może otrzymać 3 punkty. Minimalna ilość punktów konieczna do zaliczenia testu wynosi 4.5. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń

Konwersatorium: konwersatorium z przedmiotu kończy się zaliczeniem na ocenę.  Metodami weryfikacji efektów kształcenia jest udzielanie odpowiedzi przez studenta na pytania sformułowane przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Osoby z przyznanym IOS zobowiązane są do kontaktu z wykładowcą oraz zaliczenia poruszanego tematu.

Literatura podstawowa

  1. Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa.
  2. Wolska A. (1999),Wybrane warunki socjalizacji zabójców. Szczecin.
  3. Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych / Robert Opora. - Warszawa : "Żak", 2015.
    Funkcjonowanie psychospołeczne przyszłych pedagogów resocjalizacyjnych : diagnoza weryfikacyjna programu zajęć fakultatywnych / Ewa Grudziewska, Agnieszka Lewicka-Zelent. - Warszawa : "Difin", 2015.
  4. Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich : wyzwania i perspektywy rozwoju / red. nauk. Grzegorz Kudlak. - Warszawa : "Difin", 2016.

Literatura uzupełniająca

  1. Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa.
  2. Wolska A. (1999),Wybrane warunki socjalizacji zabójców. Szczecin.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:46)