SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Media w edukacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Media w edukacji
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-MWED
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie znaczenia i funkcji mediów w szeroko pojętej edukacji. Kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny, wyboru oraz przygotowania mediów edukacyjnych stosowanych w procesie nauczania-uczenia się. Kształtowanie umiejętności oceny szkodliwego oddziaływania mediów oraz świadomego i sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w pracy pedagoga.

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu dydaktyki ogólnej, podstawowa wiedza o mediach, multimediach i technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów

Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i klasyfikacja mediów edukacyjnych. Media, multimedia, technologie informacyjne w edukacji
Podstawowe funkcje mediów. Edukacyjne możliwości mediów i multimediów. Edukacyjne programy komputerowe w procesie nauczania i uczenia się.
Cechy edukacyjnych programów komputerowych. Zalety nauczania wspomaganego technologią informacyjną. Zasady nauczania z wykorzystaniem mediów i multimediów. Współczesne zagrożenia i niebezpieczeństwa medialne.

Problematyka laboratorium

Media proste i złożone w procesie kształcenia. Multimedialne programy edukacyjne w procesie edukacji. Edukacyjna zawartość Internetu dla dzieci i młodzieży. Przegląd oraz szczegółowa analiza/ocena edukacyjnych stron internetowych (przeznaczenie, zawartość, wady, zalety strony internetowej). Wady i zalety nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjnych. Koncepcja własna, przygotowanie i prezentacja mediów edukacyjnych stanowiących pomoc w procesie kształcenia. Omówienie i ocena przedstawionych mediów w grupie. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja.

Laboratoria – praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, ćwiczenia audytoryjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. 
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena i analiza stron internetowych oraz projekt własny wybranego medium edukacyjnego. 

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.

Literatura podstawowa

Bednarek J., (2002), Media w nauczaniu, Warszawa
Ogonowska A., (2018), Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Kraków

Literatura uzupełniająca

Huk T., (2001), Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków
Meggendorfe S., Reichel S., Reichel L., Scheuerbrand M., (2021), 55 Ideen Digitale Medien in der Grundschule: einfach, sinnvoll, praxiserprobt, Auer Verlag, Augsburg
Spitzer M., (2016), Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, Słupsk

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 10-04-2022 22:13)