SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Media w edukacji |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDP-MWED |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia i terapia pedagogiczna, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Poradnictwo i socjoterapia, Resocjalizacja z prewencją kryminalną, Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie znaczenia i funkcji mediów w szeroko pojętej edukacji. Kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny, wyboru oraz przygotowania mediów edukacyjnych stosowanych w procesie nauczania-uczenia się. Kształtowanie umiejętności oceny szkodliwego oddziaływania mediów oraz świadomego i sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w pracy pedagoga.
Podstawowe informacje z zakresu dydaktyki ogólnej, podstawowa wiedza o mediach, multimediach i technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Problematyka wykładów
Media w edukacji – podstawowe pojęcia: definicja, geneza i klasyfikacja mediów edukacyjnych. Media, multimedia, technologie informacyjne w edukacji
Podstawowe funkcje mediów. Edukacyjne możliwości mediów i multimediów. Edukacyjne programy komputerowe w procesie nauczania i uczenia się.
Cechy edukacyjnych programów komputerowych. Zalety nauczania wspomaganego technologią informacyjną. Zasady nauczania z wykorzystaniem mediów i multimediów. Współczesne zagrożenia i niebezpieczeństwa medialne.
Problematyka laboratorium
Media proste i złożone w procesie kształcenia. Multimedialne programy edukacyjne w procesie edukacji. Edukacyjna zawartość Internetu dla dzieci i młodzieży. Przegląd oraz szczegółowa analiza/ocena edukacyjnych stron internetowych (przeznaczenie, zawartość, wady, zalety strony internetowej). Wady i zalety nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjnych. Koncepcja własna, przygotowanie i prezentacja mediów edukacyjnych stanowiących pomoc w procesie kształcenia. Omówienie i ocena przedstawionych mediów w grupie.
Wykłady – wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja.
Laboratoria – praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, ćwiczenia audytoryjne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, ocena i analiza stron internetowych oraz projekt własny wybranego medium edukacyjnego.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.
Bednarek J., (2002), Media w nauczaniu, Warszawa
Ogonowska A., (2018), Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Kraków
Huk T., (2001), Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków
Meggendorfe S., Reichel S., Reichel L., Scheuerbrand M., (2021), 55 Ideen Digitale Medien in der Grundschule: einfach, sinnvoll, praxiserprobt, Auer Verlag, Augsburg
Spitzer M., (2016), Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie, Słupsk
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 10-04-2022 22:13)