SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody socjoterapii 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody socjoterapii 2
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MS2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- opanowanie dalszej, poszerzonej wiedzy na temat metod socjoterapii

- kształtowanie praktycznych umiejętności z zakresu metod i technik stosowanych w socjoterapii.

 - rozwijanie umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy socjoterapeutycznej oraz pracy socjoterapeutycznej w określonych grupach dzieci i młodzieży.

 - kształtowanie pogłębionych umiejętności pracy z grupą.

Wymagania wstępne

Zaliczenie treści przedmiotów Podstawy socjoterapii oraz Metody socjoterapii 1.

Zakres tematyczny

Metody i techniki pracy z różnorodnymi grupami. Dobór odpowiednich metod i technik do potrzeb i specyfiki grupy;

Zajęcia socjoterapeutyczne w szkole i innych placówkach oświatowych i wychowawczych;

Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą;

Socjoterapia a zajęcia sportowe;

Pantomima i inne techniki teatralne wykorzystywane w socjoterapii;

Ludoterapia;

Terapia Gestalt i jej znaczenie dla socjoterapii;

Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z rodzin alkoholowych;

Zajęcia socjoterapeutyczne a profilaktyka;

Rysunek terapeutyczny w pracy z dziećmi i młodzieżą;

Kwalifikacje i specyficzne uwarunkowania dotyczące osób prowadzących zajęcia socjoterapeutyczne;

Ewaluacja zajęć socjoterapeutycznych.

Metody kształcenia

Laboratorium – praca warsztatowa, dyskusja, metoda projektowa, burza mózgów, praca grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium - zajęcia  z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (temat ekspercki dotyczący wybranej metody socjoterapii – praca indywidualna lub grupowa) (40 %), ocena scenariusza zajęć z zakresu przedmiotu i prezentacji proponowanych działań socjoterapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%), ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).

Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt działań socjoterapeutycznych.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.

 

Literatura podstawowa

  1. Siroka E.K., Grundy D.E., Sociotherapy, Fideli Publishing, New York, 2010
  2. Grudziewska E. Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
  3. Grudziewska E. (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą: programy zajęć (cz. 1, 2, 3), Warszawa 2015, 2016, 2017.
  4. Lasota A., Franczyk J.L. Socjoterapia dzieci i młodzieży: diagnoza i metody pracy, Warszawa 2015.
  5. Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca

  1. Bernard H., MacKenzy K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
  2. Molicka M. Biblioterapia i bajko terapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.
  3. Steward J. Jak sobie radzić ze złością. Trening dla nastolatków, Warszawa 2007.
  4. Szczepanik R, Jaros A. Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Łódź 2016.
  5. Trzcińska – Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 15:35)