SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Granice tolerancji wobec zachowań patologicznych i przestępczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Granice tolerancji wobec zachowań patologicznych i przestępczych
Kod przedmiotu 14.2-WP-PED-GTPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy na temat systemów ochrony praw człowieka oraz poznanie uwarunkowań społecznego odbioru patologii i przestępczości oraz problemu winy i kary, a także związku pomiędzy postawami społecznymi w tym zakresie a kreowaniem zmian w regulacjach prawnych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych - pedagogiki, socjologii i psychologii.

Zakres tematyczny

Podstawy filozofii praw człowieka

System ochrony praw człowieka oraz środki ochrony w prawie polskim i międzynarodowym

Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw ofiar przestępstw

Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw osób pozbawionych wolności

Wartości oraz normy społeczne i ich naruszanie.

Niedostosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna, anomia, przestępczość.

Relatywizm moralny w ocenie patologii i przestępstwa.

Zjawiska braku poczucia bezpieczeństwa i paniki moralnej jako wyznaczniki granic moralności.

Populizm penalny a populizm polityczny.

Postawy punitywne a kreowanie zmian w regulacjach prawnych.

Stygmat społeczny. Dystans jako sankcja społeczna. Wykluczenie społeczne.

Społeczny odbiór przestępczości oraz problemu winy i kary.

Zmiany postaw społecznych wobec wybranych zachowań dewiacyjnych, patologicznych i przestępczych.

Rola szkoły, kościoła, polityków i mediów w kreowaniu obrazu przestępczości oraz problemu winy i kary

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena rozprawki naukowej na temat wybranego zagadnienia programowego.

Ocena końcowa:

Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Filar M., Rola mediów w kreowaniu zagrożeń i sprzyjaniu populizmowi, Archiwum Kryminologii, T. XXIX-XXX, 2006, s. 489-493.
  2. Hołda J., Hołda Z., Ostrowska D., Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wolters Kluwer Polska,  Warszawa 2011.
  3. Kossowska A.,  Zmiana społeczna a przestępczość. Wzajemne związki, uwarunkowania, konsekwencje, w: Klaus W., Buczkowski K., Społeczno-polityczne konteksty współczesnej przestępczości w Polsce, Warszawa 2013, s. 73-101.
  4. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN, Warszawa1993.
  5. Szymanowski T., Przestępczość i polityka karna w Polsce w świetle faktów i opinii społeczeństwa w okresie transformacji, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
  6. Zalewski W., Populizm penalny - próba zdefiniowania zjawiska, w: Populizm penalny i jego przejawy w Polsce, Z. Sienkiewicz i R. Kokot (red.), Wrocław 2009, s. 13 - 32.

Literatura uzupełniająca

  1. Czykwin E., Stygmat społeczny, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  2. Kładoczny P., Wolny M., Reintegracja wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Uwagi o charakterze systemowym. Raport Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 2019, s. 47–62

  3. Pytka L., Kara, miłosierdzie, resocjalizacja. Sakratyzacja versus utylizacja „ludzkich odpadów”, Wychowanie. Opieka. Terapia, Nr 1-2, 2005.
  4. Dzur A. W., The Myth of Penal Populism: Democracy, Citizen Participation, and American Hyperincarceration, Journal of Speculative Philosophy, vol. 24, no. 4, 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 19:43)