SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Granice tolerancji wobec zachowań patologicznych i przestępczych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PED-GTPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest uzyskanie wiedzy na temat systemów ochrony praw człowieka oraz poznanie uwarunkowań społecznego odbioru patologii i przestępczości oraz problemu winy i kary, a także związku pomiędzy postawami społecznymi w tym zakresie a kreowaniem zmian w regulacjach prawnych.
Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych - pedagogiki, socjologii i psychologii.
Podstawy filozofii praw człowieka
System ochrony praw człowieka oraz środki ochrony w prawie polskim i międzynarodowym
Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw ofiar przestępstw
Standardy ochrony praw człowieka w kontekście ochrony praw osób pozbawionych wolności
Wartości oraz normy społeczne i ich naruszanie.
Niedostosowanie społeczne, dewiacja, patologia społeczna, anomia, przestępczość.
Relatywizm moralny w ocenie patologii i przestępstwa.
Zjawiska braku poczucia bezpieczeństwa i paniki moralnej jako wyznaczniki granic moralności.
Populizm penalny a populizm polityczny.
Postawy punitywne a kreowanie zmian w regulacjach prawnych.
Stygmat społeczny. Dystans jako sankcja społeczna. Wykluczenie społeczne.
Społeczny odbiór przestępczości oraz problemu winy i kary.
Zmiany postaw społecznych wobec wybranych zachowań dewiacyjnych, patologicznych i przestępczych.
Rola szkoły, kościoła, polityków i mediów w kreowaniu obrazu przestępczości oraz problemu winy i kary
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena rozprawki naukowej na temat wybranego zagadnienia programowego.
Ocena końcowa:
Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.
Kładoczny P., Wolny M., Reintegracja wychowanków placówek resocjalizacyjnych. Uwagi o charakterze systemowym. Raport Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 2019, s. 47–62
Dzur A. W., The Myth of Penal Populism: Democracy, Citizen Participation, and American Hyperincarceration, Journal of Speculative Philosophy, vol. 24, no. 4, 2010
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 19:43)