SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podejście systemowe w pracy z rodziną |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PSPR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- zapoznanie studentów ze specyfiką podejścia systemowego w pracy z rodzinami,
- poznanie sposobów i zasad pracy systemowej z rodziną,
- kształtowanie umiejętności analizowania zachodzących procesów w rodzinie z punktu wiedzenia podjeścia systemowego.
Wiedza z przedmiotów: psychologia rodziny, psychologia społeczna oraz psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia.
Zagadnienia na wykładzie:
Ogólna teoria systemów L. von Bertallanffy’ego. Zastosowania teorii systemów w naukach społecznych (G. Bateson, M.Mead, R.Laing, P.Watzlawik).
Podstawowe terminy-systemy zamknięte i otwarte, sprzężenia zwrotne dodatnie i ujemne, homeostaza, entropia, ekwifinalność i ekwipotencjalność, cyrkularność.
Rodzina jako system. Systemowe typologie rodzin – W.R.Beavers, L.L.Constantine, D.H.Olson.
Problematyka ćwiczeń
Systemowa terapia rodziny i jej odmiany (szkoły: H.Stierlina, M.Selvini-Palazzoli, M.Bowena, C.Whitakera i inne).
Aranżowanie sesji psychoedukacyjnych i terapeutycznych.
Zasady, techniki i zakres stosowania podejścia systemowego w pracy z rodziną.
Analiza przypadków.
Wykład tradycyjny, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, ćwiczenia w parach, analiza przypadków, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składają się: pozytywna ocena z projektu (60%), ocena z aktywności na zajęciach zarówno w pracy w grupach jak i indywidulanej (40%).
Wykład - ocena z egzaminu w formie pisemnej (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest przekroczenie progu 50% poprawnych odpowiedzi) .
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z ćwiczeń i wykładów.
Ludewig K., Terapia systemowa: podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańsk 1995.
Radochoński M . , Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym, Rzeszów 1984.
Satir V. ,Rodzina .Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2000.
Napier A , Whitaker C. ,Rodzinna karuzela: terapia rodzin bez tajemnic, Kraków 2006.
Satir V. , Terapia rodzin, Gdańsk 2000.
i inna podana przez prowadzącego.
Brak.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 16:17)