SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podejście systemowe w pracy z rodziną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podejście systemowe w pracy z rodziną
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PSPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie studentów ze specyfiką podejścia systemowego w pracy z rodzinami,

- poznanie sposobów i zasad pracy systemowej z rodziną,

- kształtowanie umiejętności analizowania zachodzących procesów w rodzinie z punktu wiedzenia podjeścia systemowego.

Wymagania wstępne

Wiedza z przedmiotów: psychologia rodziny, psychologia społeczna oraz psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia.

Zakres tematyczny

Zagadnienia na wykładzie:

Ogólna teoria systemów L. von Bertallanffy’ego. Zastosowania teorii systemów w naukach społecznych (G. Bateson, M.Mead, R.Laing, P.Watzlawik).

Podstawowe terminy-systemy zamknięte i otwarte, sprzężenia zwrotne dodatnie i ujemne, homeostaza, entropia, ekwifinalność i ekwipotencjalność, cyrkularność.

Rodzina jako system. Systemowe typologie rodzin – W.R.Beavers, L.L.Constantine, D.H.Olson.

Problematyka ćwiczeń

Systemowa terapia rodziny i jej odmiany (szkoły: H.Stierlina, M.Selvini-Palazzoli, M.Bowena, C.Whitakera i inne).

Aranżowanie sesji psychoedukacyjnych i terapeutycznych.

Zasady, techniki i zakres stosowania podejścia systemowego w pracy z rodziną. 

Analiza przypadków.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, ćwiczenia w parach, analiza przypadków, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składają się: pozytywna ocena z projektu  (60%), ocena z aktywności na zajęciach zarówno w pracy w grupach jak i indywidulanej (40%).

Wykład - ocena z egzaminu w formie pisemnej (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest przekroczenie progu 50% poprawnych odpowiedzi) .

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Górniak L., Józefik B, (red.), Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin: od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków 2003.
  2. Ludewig K., Terapia systemowa: podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańsk 1995.

  3. Radochoński M . , Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym, Rzeszów 1984.

  4. Satir V. ,Rodzina .Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2000.

  5. Carr, Alan. "Evidence‐based practice in family therapy and systemic consultation II." Journal of Family Therapy 22.3 (2000): 273-295.

Literatura uzupełniająca

  1. Deissler K., Terapia systemowa jako dialog: odkrywanie samego siebie?, Kraków 1998.
  2. Von Bertallanfy L.,Ogólna teoria systemów, Warszawa 1984.
  3. Namysłowska I., Terapia rodzin, Warszawa 1997.
  4. Napier A , Whitaker C. ,Rodzinna karuzela: terapia rodzin bez tajemnic, Kraków 2006.

  5. Satir V. , Terapia rodzin, Gdańsk 2000.

i inna podana przez prowadzącego. 

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 16:17)