SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologiczne problemy kariery zawodowej i doradztwa zawodowego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPKRiDZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą rozwoju zawodowego oraz kariery zawodowej. Uświadomienie studentom ważności doradztwa zawodowego jako istotnego czynnika aktywności zawodowej człowieka i  procesu kształtowania kariery.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

  • Kategoria kariery zawodowej w psychologii pracy, definicje, interpretacje
  • Wzory kariery, klasyczne kotwice kariery Scheina
  • Współczesne teorie karier: Hall, Arthur, Sullivan, Driver.
  • Rodzaje, poziomy i etapy kariery zawodowej
  • Doradztwo zawodowe w aspekcie planowania karier
  • Znaczenie nowoczesnego doradztwa zawodowego na różnych etapach kształcenia oraz rozwoju osobistego.
  • Definiowanie cech i predyktorów przydatności zawodowej w świetle planowania kariery zawodowej
  • Kariera  jako dążenie do stanu pełnej dojrzałości profesjonalnej. Ścieżki profesjonalizacji w rozwoju człowieka
  • Kompetencje - macierze i skupiska kompetencji.
  • Teoretyczne i praktyczne aspekty procesów decyzyjnych w kształtowaniu kariery zawodowej.
  • Strategie kariery zawodowej.

Problematyka ćwiczeń

  • Wzory karier: ustalenia teoretyczne i empiryczne
  • Kariera jako sekwencja zdarzeń życiowych i zawodowych
  • Obiektywny i subiektywny wymiary kariery zawodowej
  • Model kariery Supera - stadia kariery
  • Sytuacyjne czynniki i bariery w kształtowaniu kariery zawodowej
  • Metody, techniki i formy konstruowania kariery, poradnictwo w aspekcie kariery
  • Kariera liniowa i kariera ekspercka
  • Kariery międzynarodowe w aspekcie procesów globalizacyjnych

Metody kształcenia

wykład konwersatoryjny, wykład konwencjonalny, warsztat, studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: Uzyskanie oceny na podstawie pracy pisemnej na wybrane przez prowadzącego tematy.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie oceny z kolokwium oraz aktywności podczas zajęć.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  • Bańka, A. (2005). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań: Wydawnictwo PRINT.
  • Jezior, J. (2017). Wyższe wykształcenie a rynek pracy. Studium metodologiczno-empiryczne. Lublin. UMCS.
  • Kukla, D., Duda, W. (red.) (2016). Poradnictwo zawodowe. Rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym. Warszawa: Difin.
  • Pikuła, N.G., Jagielska, K., Białożyt, K. (red.) (2017). Rynek pracy. Kariera zawodowa. Katowice: Śląsk.
  • Rutkowska, M. (red.) (2017). Instrumenty zarządzania własną karierą zawodową. Katowice. Uniwersytet Ekonomiczny. Paszowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.
  • Kasprzak, E. (2013). Poczucie jakości życia pracowników realizujących różne wzory kariery zawodowej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Kasprzak E,. (2020), Wzory karier i ich rozwój, w: Psychologia biznesu, PWN.
  • Hillebrecht, S., 2. Karriere und Karrieremodelle in der Literatur. Springer, 2017.

Literatura uzupełniająca

  • Łaguna, M. (2010). Przekonania na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością. Gdańsk: GWP.
  • Łaguna, M. (2006). Skala skuteczności przedsiębiorczej. Roczniki Psychologiczne, 9(2), 103–123.
  • Paszowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 17:21)