SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PMMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Hanna Liberska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie się przez studentów z wybranymi psychospołecznymi aspektami  funkcjonowania związków intymnych i uwarunkowaniami realizacji ról małżeńskich i rodzicielskich. 

 

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne: Student posiada ogólną wiedzę na temat struktur społecznych i zjawisk zachodzących w kontekście ekologicznym.   
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia; Psychologia społeczna, Psychologia rodziny, 

 

Zakres tematyczny

A. Problematyka wykładu:

- Teorie i strategie doboru partnerów. Rożne typy związków i relacji interpersonalnych.

- Psychologia miłości: rozumienie miłości, dynamika miłości, rodzaje związków miłosnych.

- Wymiary intymności. Zaburzenia relacji intymnych (wprowadzenie).

- Uwarunkowania jakości związków intymnych formalnych i nieformalnych.

- Konflikty w związku – znaczenie, wybrane aspekty i ujęcia.

- Wybrane metody badania jakości związku.

- Podejście systemowe do małżeństwa i rodziny.

- Struktura systemu rodziny i podsystemów oraz zmiany struktury.

- Funkcje małżeństwa i rodziny - aspekty psychologiczne.

- Rodzina w biegu życia - cykl życia rodziny.

- Kryzys w związku intymnym - przebieg i znaczenie dla rozwoju podsystemów i dla rozwoju systemu.

 

B. Problematyka ćwiczeń:

- Rodzina zdrowa - rodzina z problemami:

         - wybrane problemy dezintegracji rodziny i małżeństwa: konflikty, kryzysy, rozwód jako sytuacja kryzysowa w życiu rodziny,

        - przemoc w rodzinie, w tym seksualna

         - rola choroby i niepełnosprawności,

         - specyficzne problemy rodziców i dzieci w rodzinach zrekonstruowanych,

         - problemy psychologiczne samotnego rodzicielstwa, rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. 

- Relacje między systemami: rodzina - praca

Metody kształcenia

 wykład problemowy i konwersatoryjny;

analiza tekstów z dyskusją, metoda projektów (projekt badawczy), praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady kończą się egzaminem (test z progami punktowymi). Obejmuje pytania zamknięte i pytania otwarte (oceniane według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne, niedostateczny - brak odpowiedzi na pytanie, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne. Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnia ocen z egzaminu i ćwiczeń. Nie ma możliwości zaliczenia przedmiotu przy nieobecnościach na więcej niż 20% zajęć. Nie ma także możliwości  uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu bez zaliczenia ćwiczeń na ocenę pozytywną. 

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie uśrednionej oceny: aktywności studenta, referatu, przygotowania projektu (indywidualnie lub grupowo) dotyczącego określonego problemu badawczego oraz kolokwium testowego: 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach).

Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń. 

W przypadku testu - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).

Literatura podstawowa

  1. Janicka I. Liberska H. (red.) (2014), Psychologia Rodziny, Warszawa: PWN.
  2. Liberska H. (ed.) (2011), Relations in marriage and family: genesis, quality and  development. Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. ISBN: 978-83-7096-830-4
  3. Liberska H., Matuszewska M. (red.) (2002), Małżeństwo, męskość, kobiecość, miłość, konflikt, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań.
  4. Plopa M., (2005), Psychologia rodziny. Teoria i badania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
  5. Plopa M. (2017), Kwestionariusz Satysfakcji Seksualnej, Polskie Forum Psychologiczne, vol. 22, nr 2, 519-543;
  6. Wojciszke B. (2000), Psychologia miłości. Intymność, namiętność, zaangażowanie. Gdańsk: GWP 

Literatura uzupełniająca

  1. Braun – Galkowska, M. (1992). Psychologiczna analiza systemów rodzinnych osób zadowolonych i niezadowolonych z małżeństwa. Lublin: KUL
  2. Farnicka M. (2011). Przemiana realizacji zadań rozwojowych. Ewolucja czy rewolucja? Zielona Góra: Wydawnictwo UZ.
  3. Lachowska B. (2012). Praca i rodzina – konflikt czy synergia? Konflikt i facylitacja między rolami rodzinnymi i zawodowymi – uwarunkowania i znaczenie dla jakości życia kobiet i mężczyzn, Lublin: Wydawnictwo KUL.
  4. Liberska, H., Deja, M. (2021). Satisfaction with Life, Emotions, and Identity Processes in Polish First-Time Mothers and Fathers and Their Child's Age. International Journal of Environmental Research and Public Health,18, 2, art. no 799

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 14:49)