SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia miłości, małżeństwa i rodziny |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PMMR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie się przez studentów z wybranymi psychospołecznymi aspektami funkcjonowania związków intymnych i uwarunkowaniami realizacji ról małżeńskich i rodzicielskich.
Wymagania wstępne: Student posiada ogólną wiedzę na temat struktur społecznych i zjawisk zachodzących w kontekście ekologicznym.
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia; Psychologia społeczna, Psychologia rodziny,
A. Problematyka wykładu:
- Teorie i strategie doboru partnerów. Rożne typy związków i relacji interpersonalnych.
- Psychologia miłości: rozumienie miłości, dynamika miłości, rodzaje związków miłosnych.
- Wymiary intymności. Zaburzenia relacji intymnych (wprowadzenie).
- Uwarunkowania jakości związków intymnych formalnych i nieformalnych.
- Konflikty w związku – znaczenie, wybrane aspekty i ujęcia.
- Wybrane metody badania jakości związku.
- Podejście systemowe do małżeństwa i rodziny.
- Struktura systemu rodziny i podsystemów oraz zmiany struktury.
- Funkcje małżeństwa i rodziny - aspekty psychologiczne.
- Rodzina w biegu życia - cykl życia rodziny.
- Kryzys w związku intymnym - przebieg i znaczenie dla rozwoju podsystemów i dla rozwoju systemu.
B. Problematyka ćwiczeń:
- Rodzina zdrowa - rodzina z problemami:
- wybrane problemy dezintegracji rodziny i małżeństwa: konflikty, kryzysy, rozwód jako sytuacja kryzysowa w życiu rodziny,
- przemoc w rodzinie, w tym seksualna
- rola choroby i niepełnosprawności,
- specyficzne problemy rodziców i dzieci w rodzinach zrekonstruowanych,
- problemy psychologiczne samotnego rodzicielstwa, rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju.
- Relacje między systemami: rodzina - praca
wykład problemowy i konwersatoryjny;
analiza tekstów z dyskusją, metoda projektów (projekt badawczy), praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady kończą się egzaminem (test z progami punktowymi). Obejmuje pytania zamknięte i pytania otwarte (oceniane według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry, dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne, niedostateczny - brak odpowiedzi na pytanie, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne. Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnia ocen z egzaminu i ćwiczeń. Nie ma możliwości zaliczenia przedmiotu przy nieobecnościach na więcej niż 20% zajęć. Nie ma także możliwości uzyskania pozytywnej oceny z egzaminu bez zaliczenia ćwiczeń na ocenę pozytywną.
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie uśrednionej oceny: aktywności studenta, referatu, przygotowania projektu (indywidualnie lub grupowo) dotyczącego określonego problemu badawczego oraz kolokwium testowego: 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach).
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.
W przypadku testu - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 14:49)