SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPMMR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
  • dr Anna Mróz
  • dr Marcin Florkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, jego odmienności od innych okresów rozwojowych człowieka, specyficznych problemów i zaburzeń typowych dla tego okresu rozwoju oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki i rodziny.

- Rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem, klasyfikowaniem oraz rozwiązywaniem sytuacji trudnych i kryzysowych występujących w okresie adolescencji oraz umiejętności posługiwania się adekwatnymi metodami pomocy psychologicznej.

- Poznanie założeń i zasad prowadzenia terapii systemowej w pracy z rodziną.

Wymagania wstępne

Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychopatologia rozwoju, Psychologia osobowości, psychologia rodziny.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1. Wczesna i późna adolescencja - charakterystyka tendencji rozwojowych specyficznych dla każdego okresu. Różnice w zakresie kompetencji i potrzeb rozwojowych u młodszych i starszych adolescentów.

2. Charakterystyka typowych zadań i tendencji rozwojowych związanych z formowaniem tożsamości w okresie adolescencji w różnych ujęciach teoretycznych (klasycznych i współczesnych)

3. Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.

4. Trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej w relacjach małżeńskich i rodzinnych. Źródła i uwarunkowania problemów w funkcjonowaniu jednostki w systemie rodzinnym.

Ćwiczenia:

1. Najczęściej spotykane problemy młodzieży, małżeństw i rodziny z uwzględnieniem  różnych kontekstów środowiskowych , a także nowych wyzwań związanych z postępem technologicznym.

2. Problemy i zakłócenia w procesie formowania tożsamości oraz ich rozwojowe konsekwencje: kryzys tożsamości , depresje młodzieńcze i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania. Specyfika formowania tożsamości u adolescentów ze specjalnymi potrzebami.

3. Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne. Samobójstwa wśród młodzieży, rozpoznawanie i oszacowywanie ryzyka pojawienia się prób samobójczych.

4. Pomoc psychologiczna ukierunkowana na wspieranie realizacji zadań rozwojowych okresu adolescencji.

5. Pomoc psychologiczna ukierunkowana na pracę z małżeństwami i rodziną. Wybrane metody pomocy psychologicznej, pomoc psychologiczna jako relacja. Praca z rodziną jako systemem.

Metody kształcenia

Wykład: Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy.

Ćwiczenia: praca z książką, dyskusja, analiza przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z wykładów jest oceną z kolokwium końcowego (forma pisemna, dwa pytania otwarte).  Ocenę oblicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie wg. skali:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.

Ocena z ćwiczeń jest oceną z przygotowania projektu.. Temat każdego indywidualnego projektu wypracowany jest podczas dyskusji na pierwszym spotkaniu. Po przygotowaniu każdy projekt jest prezentowany podczas zajęć i podlega dyskusji w grupie.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  • Brzezińska A., Tożsamość u progu dorosłości. Poznań 2017.

  • Chrząstowski Sz. (2021) Narracyjna terapia więzi. Przewodnik psychoterapeuty par. Warszawa:PWN

  • Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk, 2004.

  • Ludewig K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

  • Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010

  • Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006

 

Literatura uzupełniająca

  • Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995

  • Mróz A.,  Znaczenie prawidłowych relacji między dorosłymi a dziećmi dla rozwoju dzieci, W: Dobro i zło w wychowaniu dziecka / red. Michał Głażewski, Bożena Muchacka, Kraków 2017.

  • Oleszkowicz A., Senejko A. Psychologia dorastania, Warszawa, 2017
  • Siegel D. (2015), Brainstorm: The Power and Purpose of the Teenage Brain. Publisher: Tarcher/ Putnam.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:10)