SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pomoc psychologiczna dla młodzieży, małżeństw i rodzin |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPMMR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- Poszerzenie wiedzy na temat okresu adolescencji, jego odmienności od innych okresów rozwojowych człowieka, specyficznych problemów i zaburzeń typowych dla tego okresu rozwoju oraz możliwości udzielania pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki i rodziny.
- Rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem, klasyfikowaniem oraz rozwiązywaniem sytuacji trudnych i kryzysowych występujących w okresie adolescencji oraz umiejętności posługiwania się adekwatnymi metodami pomocy psychologicznej.
- Poznanie założeń i zasad prowadzenia terapii systemowej w pracy z rodziną.
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychopatologia rozwoju, Psychologia osobowości, psychologia rodziny.
Wykłady:
1. Wczesna i późna adolescencja - charakterystyka tendencji rozwojowych specyficznych dla każdego okresu. Różnice w zakresie kompetencji i potrzeb rozwojowych u młodszych i starszych adolescentów.
2. Charakterystyka typowych zadań i tendencji rozwojowych związanych z formowaniem tożsamości w okresie adolescencji w różnych ujęciach teoretycznych (klasycznych i współczesnych)
3. Indywidualne aspekty i uwarunkowania rozwoju młodzieży. Różnice indywidualne istotne dla rozwoju w okresie adolescencji.
4. Trudności w zakresie komunikacji interpersonalnej w relacjach małżeńskich i rodzinnych. Źródła i uwarunkowania problemów w funkcjonowaniu jednostki w systemie rodzinnym.
Ćwiczenia:
1. Najczęściej spotykane problemy młodzieży, małżeństw i rodziny z uwzględnieniem różnych kontekstów środowiskowych , a także nowych wyzwań związanych z postępem technologicznym.
2. Problemy i zakłócenia w procesie formowania tożsamości oraz ich rozwojowe konsekwencje: kryzys tożsamości , depresje młodzieńcze i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania. Specyfika formowania tożsamości u adolescentów ze specjalnymi potrzebami.
3. Zaburzenia występujące w okresie adolescencji i ich uwarunkowania: zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne. Samobójstwa wśród młodzieży, rozpoznawanie i oszacowywanie ryzyka pojawienia się prób samobójczych.
4. Pomoc psychologiczna ukierunkowana na wspieranie realizacji zadań rozwojowych okresu adolescencji.
5. Pomoc psychologiczna ukierunkowana na pracę z małżeństwami i rodziną. Wybrane metody pomocy psychologicznej, pomoc psychologiczna jako relacja. Praca z rodziną jako systemem.
Wykład: Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy.
Ćwiczenia: praca z książką, dyskusja, analiza przypadku.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z wykładów jest oceną z kolokwium końcowego (forma pisemna, dwa pytania otwarte). Ocenę oblicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie wg. skali:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.
Ocena z ćwiczeń jest oceną z przygotowania projektu.. Temat każdego indywidualnego projektu wypracowany jest podczas dyskusji na pierwszym spotkaniu. Po przygotowaniu każdy projekt jest prezentowany podczas zajęć i podlega dyskusji w grupie.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń
Brzezińska A., Tożsamość u progu dorosłości. Poznań 2017.
Chrząstowski Sz. (2021) Narracyjna terapia więzi. Przewodnik psychoterapeuty par. Warszawa:PWN
Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk, 2004.
Ludewig K. (1995). Terapia systemowa. Podstawy teoretyczne i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Radziwiłłowicz W., Depresja u dzieci i młodzieży: analiza systemu rodzinnego - ujęcie kliniczne, Kraków 2010
Radziwiłłowicz W., Sumiła A. (red.), Psychopatologia okresu dorastania: wybrane zagadnienia, Kraków 2006
Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995
Mróz A., Znaczenie prawidłowych relacji między dorosłymi a dziećmi dla rozwoju dzieci, W: Dobro i zło w wychowaniu dziecka / red. Michał Głażewski, Bożena Muchacka, Kraków 2017.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:10)