SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy postępowania naukowego dla psychologów |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami podejścia naukowego
- zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami metodologii badań naukowych
- przedstawienie miejsca i roli psychologii w nauce
- nauka rozpoznawania błędów w rozumowaniu naukowym oraz zaakcentowanie ważności obiektywizmu i sceptycyzmu naukowego
- kształtowanie umiejętności rozumienia tekstów naukowych
- kształtowanie krytycznego podejścia do publikacji medialnych i popularnonaukowych
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania treści pseudonaukowych
- rozwijanie umiejętności wykorzystania nabytej wiedzy w pracy psychologicznej poprzez odniesienia do kontekstu społecznego
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Problematyka poruszana na zajęciach:
- podstawowymi pojęcia i koncepcje z obszaru metodologii badań naukowych
- cele nauki w ujęciu klasycznym i w ujęciu probabilistycznym
- specyfika psychologii jako nauki probabilistycznej
- język naukowy, naukowe formułowanie problemu oraz najczęstsze popełniane błędy
- stawianie hipotez oraz popełniane przy tym błędy
- empiryczna falsyfikowalność nauki
- wyciąganie wniosków oraz popełniane przy tym błędy
analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawę zaliczenia stanowi:
- przygotowanie i przedstawienie koncepcji badań własnych zgodnej z paradygmatem badań naukowych (praca zespołowa)
- uzyskanie pozytywnej oceny z okresowej kontroli wiedzy (wejściówki)
- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.
W celu uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego student powinien zdobyć minimum 50 % możliwych do uzyskania punktów, z zachowaniem następujących progów:
50-59% 3,0
60-69% 3,5
70-79% 4,0
80-89% 4,5
90-100% 5,0
Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cumming, G. (2014). The new statistics: Why and how. Psychological science, 25(1), 7-29.
Gell-Mann, M. (1996) Kwark i Jaguar. Wydawnictwo CIS.
Nowak, S (2011). Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Popper. K (2002) Logika odkrycia naukowego. Wydawnictwo Aletheia.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.
Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Wydawnictwo Aletheia.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 07:57)