SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy postępowania naukowego dla psychologów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy postępowania naukowego dla psychologów
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Łukasz Wojciechowski
  • mgr Tomasz Misiuro
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami podejścia naukowego

- zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami metodologii badań naukowych

- przedstawienie miejsca i roli psychologii w nauce

- nauka rozpoznawania błędów w rozumowaniu naukowym oraz zaakcentowanie ważności obiektywizmu i sceptycyzmu naukowego 

- kształtowanie umiejętności rozumienia tekstów naukowych

- kształtowanie krytycznego podejścia do publikacji medialnych i popularnonaukowych

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania treści pseudonaukowych

- rozwijanie umiejętności wykorzystania nabytej wiedzy w pracy psychologicznej poprzez odniesienia do kontekstu społecznego

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

Problematyka poruszana na zajęciach:

- podstawowymi pojęcia i koncepcje z obszaru metodologii badań naukowych

- cele nauki w ujęciu klasycznym  i w ujęciu probabilistycznym

- specyfika psychologii jako nauki probabilistycznej

- język naukowy, naukowe formułowanie problemu oraz najczęstsze popełniane błędy

- stawianie hipotez oraz popełniane przy tym błędy 

- empiryczna falsyfikowalność nauki

- wyciąganie wniosków oraz popełniane przy tym błędy 

Metody kształcenia

analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawę zaliczenia stanowi:

- przygotowanie i przedstawienie koncepcji badań własnych zgodnej z paradygmatem badań naukowych (praca zespołowa)

- uzyskanie pozytywnej oceny z okresowej kontroli wiedzy (wejściówki)

- uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.

 

W celu uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego student powinien zdobyć minimum 50 % możliwych do uzyskania punktów, z zachowaniem następujących progów:

50-59% 3,0

60-69% 3,5

70-79% 4,0

80-89% 4,5

90-100% 5,0

 

 

Literatura podstawowa

Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cumming, G. (2014). The new statistics: Why and how. Psychological science, 25(1), 7-29.

Gell-Mann, M. (1996) Kwark i Jaguar. Wydawnictwo CIS. 

Nowak, S (2011). Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Popper. K (2002) Logika odkrycia naukowego. Wydawnictwo Aletheia. 

Literatura uzupełniająca

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.

Kuhn, T.S. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Wydawnictwo Aletheia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 07:57)