SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą ważnych aspektów rozwoju psychicznego człowieka od poczęcia, poprzez okres dzieciństwa i  okres adolescencji do czasu podjęcia wyzwań związanych z wkraczaniem w dorosłość. Tworzenie w wiedzy studenta bazy teoretycznej do uczestnictwa w zajęciach teoretycznych i praktycznych dotyczących szczegółowych problemów funkcjonowania dziecka i adolescenta. Poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na różnych etapach życia poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwojowych oraz do najnowszych danych empirycznych. Zrozumienie sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych, sprzyjających refleksji nad złożonością i wielowymiarowością jednostkowego życia, a także służącą tworzeniu naukowych podstaw do optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości. Ukazanie związku pomiędzy wiedzą teoretyczną a sposobami jej zastosowania w praktyce psychologicznej, w dostrzeganiu przejawów rozwoju i ich diagnozowania.

Wymagania wstępne

Wiedza z psychologii ogólnej i poznawczej

Zakres tematyczny

Treści wykładów:

Natura i przebieg rozwoju człowieka: zapoznanie z pojęciem rozwoju ontogenetycznego i pokrewnymi pojęciami: kategoriami zmian rozwojowych, okresu sensytywnego i krytycznego, akceleracją, wyjaśnienie założeń psychologii biegu życia. Analiza zasad rozwoju fizycznego, społecznego, emocjonalnego i poznawczego oraz rozwoju osobowości w kolejnych etapach życia. Charakterystyka podejść teoretycznych do opisu wybranych zjawisk rozwojowych.

Treści ćwiczeń:

Czynniki wpływające na rozwój jednostki, pojęcie zmiany rozwojowej, metody badawcze w psychologii rozwoju i zasady nawiązywania kontaktu z dzieckiem.

Przygotowanie do rodzicielstwa, rozwój prenatalny, poród, wcześniactwo, środowisko rodzinne małych dzieci, rozwój psychomotoryczny we wczesnym dzieciństwie, samodzielność dzieci, aktywność zabawowa i rysunkowa dzieci, relacje rówieśnicze, rozwój poznawczy dzieci i młodzieży, rozwój języka i komunikacji, gotowość szkolna i adaptacja do wymagań szkoły, rozwój osobowości, tożsamości i moralności, osiągnięcia rozwojowe i wyzwania okresu dorastania. Metody diagnozowania poziomu rozwoju dziecka i młodzieży.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia: praca w grupach, praca z książką, dyskusja dydaktyczna, rozważania nad sposobami rozwiązywania problemów praktycznych i próby ich rozwiązywania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium, ocena z prezentacji oraz ocena aktywności na zajęciach.

Wykład-ocena egzaminu w formie testu pisemnego .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Literatura podstawowa

  • Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.

  • Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk 2016.

  • Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.

  • Brzezińska A., Lutomski G. (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. Poznań 1994.

  • Flavell J.H. (1985). Cognitive development. Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007

  • Kornas-Biela D. Wokół początku życia ludzkiego. Warszawa 1993.

  • Obuchowska I., Drogi dorastania. Warszawa 1996.

  • Oleszkowicz A., Bunt młodzieńczy. Warszawa 2006.

  • Piaget J., Narodziny inteligencji dziecka. Warszawa 1996.

  • Piaget J., Rozwój ocen moralnych dziecka. Warszawa 1967.

  • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.

  • Schaffer H. R., Rozwój społeczny: dzieciństwo i młodość. Kraków 2006.

  • Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.

  • Turner J. S., Helms D. B., Rozwój człowieka. Warszawa 1999.

  • Wadsworth B. J., Teoria Piageta: Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa 1998.

Literatura uzupełniająca

  • Chrzan-Dętkoś M., Wcześniaki. Rozwój psychoruchowy w pierwszych latach życia. Gdańsk 2012.

  • Czub M., Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia. Poznań 2004.

  • Kaja B., Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk 2011.

  • Kamza A., Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Późna faza dorastania. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Piotrowski K., Ziółkowska B., Wojciechowska J., Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Matejczuk J., Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

  • Rękosiewicz M., Jankowski P., Rozwój dziecka. Środkowy wiek szkolny. Warszawa 2014 [do pobrania z eduentuzjasci.pl].

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 08:53)