SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika dla psychologów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika dla psychologów
Kod przedmiotu 05.0-WP-PSChM-PdPsch
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1.Zapoznanie studentów z istotą, podmiotem i przedmiotem pedagogiki, jej subdyscyplinami, metodami badań oraz powiązań z innymi naukami, a zwłaszcza z psychologią.

2. Opanowanie przez studentów systemu podstawowych pojęć nauk o wychowaniu, głównych wydarzeń w historii myśli pedagogicznej oraz zrozumienie istoty i źródeł wiodących koncepcji, nurtów pedagogicznych.

3. Krytyczna analiza dotychczasowych przemian w systemie edukacji i wychowaniu z uwzględnieniem integracyjnych i inkluzyjnych działań i rozwiązań na rzecz osób z niepełnosprawnościami i zróżnicowanych potrzebach.

4. Wskazanie użyteczności wiedzy pedagogicznej w pracy psychologa w wyjaśnianiu faktów, sytuacji, zdarzeń wychowawczych oraz komunikacji i kooperacji z innymi podmiotami praktyki edukacyjnej.

Wymagania wstępne

 

Wiedza z zakresu przedmiotów: biologiczne podstawy zachowania, socjologia, wprowadzenie do psychologii.

Zakres tematyczny

Tematyka ćwiczeń:

1. Pedagogika jako nauka – system podstawowych pojęć, podmiot i przedmiot zainteresowań, metody badań, pedagogika teoretyczna i praktyczna;

2. Subdyscypliny pedagogiki i jej związek z innymi naukami, w szczególności z psychologią i socjologią;

3. Historia myśli pedagogicznej (do XIX wieku), historia rozwoju form wychowania i kształcenia dzieci, młodzieży i osób dorosłych (w tym z niepełnosprawnościami) w różnych epokach historycznych;

4. Główne nurty w wychowaniu i edukacji XX i XXI wieku w Polsce i na świecie, ich społeczno-kulturowe, polityczne i ekonomiczne uwarunkowania oraz główni przedstawiciele. Renesans pedagogiki M. Montessori, J. Korczaka, C. Freineta i in. we współczesnej praktyce edukacyjnej;

5. Edukacja – wielokontekstowość ujęć i analiz. Edukacja w kontekście oddziaływań formalnych i nieformalnych, pozainstytucjonalnych. Problem stratyfikacji społecznej uczniów w systemie edukacji. SES rodziny pochodzenia w roli kreatora ścieżki edukacyjnej i biografii uczniów. Kwestia kultury szkoły oraz jej funkcjonowania, jako uczącej się organizacji.

6. Edukacja osób z niepełnosprawnościami i/lub o zróżnicowanych potrzebach. Prointegracyjne działania i rozwiązania w edukacji tych osób. Upowszechnianie inkluzji społecznej i edukacyjnej dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnościami w kontekście zapisów Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami.oraz Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2020-2030 w Polsce.

7. Paradygmaty nauk społecznych a teorie i strategie badań pedagogicznych. Specyfika badań ilościowych i jakościowych oraz strategie ich łączenia;

8. Psychologia jako dyscyplina pomocnicza pedagogiki, jej użyteczność w wyjaśnianiu faktów wychowawczych czy edukacyjnych, w planowaniu, organizowaniu i analizowaniu praktyki edukacyjnej.

Metody kształcenia

Praca indywidualna i w grupach, praca z tekstem, dyskusja problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Prezentacja ustna wybranego przez studenta problemu wychowawczego czy związanego z edukacją – na ostatnich zajęciach (metody kształcenia: praca indywidualna)

Ocena uwzględnia:

  • wybór i opracowanie tematu wystąpienia/prezentacji,
  • opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,
  • trafność zaproponowanych działań i rozwiązań praktycznych danego problemu wychowawczego bądź edukacyjnego,
  • dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,
  • stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury)

Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

 

Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, z tekstem i dyskusja problemowa), narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe;

przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach podejmujących kwestie edukacji:

  • charakterystyka podstawowych instytucji wychowawczych i ich znaczenie dla rozwoju dziecka/ucznia,
  • walory i słabości badań ilościowych i jakościowych w wyjaśnianiu zdarzeń edukacyjnych,
  • znaczenie uwzględniania kontekstu w zrozumieniu zdarzeń edukacyjnych i zachowań uczniów
  • możliwe pola/zakresy współpracy pedagoga i psychologa w systemie edukacji,
  • znaczenie statusu społeczno-kulturowego rodziny dziecka/ucznia dla jego rozwoju i edukacji

Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Nieobecność na ćwiczeniach: zaliczenie pisemne zrealizowanego tematu.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach (50%) i ocenę za prezentację (50%).

 

Literatura podstawowa

 

  1. M. Czerepaniak-Walczak, M. Dudzikowa (red.) (2010) Wychowanie Pojęcia - procesy - konteksty. Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności, tom 5, Gdańsk, Wydawnictwo GWP
  2. Z. Janiszewska-Nieścioruk, J. Nieścioruk  (2022) The problematics of social and educational inclusion of people with disabilities in Poland, W: Education - Multiplicity of Meanings, Commonality of Goals, 2022/ eds. Beata Pituła, Inetta Nowosad, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlage 
  3. H. H. Krüger (2007) Metody badań w pedagogice, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
  4. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.) (2008, 2021) Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa, PWN
  5. D.D. Smith (2008) Pedagogika specjalna, Warszawa, PWN, t.1 i 2

Literatura uzupełniająca

  1. M. Dudzikowa, S. Jaskulska  (red.) (2016) Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian?, Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer

  2. M. Dudzikowa i in. (2011) Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls

  3. Cz. Kupisiewicz (2012) Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 08:55)