SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pracy praktycznej (obserwacja, rozmowa psychologiczna, wywiad) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pracy praktycznej (obserwacja, rozmowa psychologiczna, wywiad)
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPP(o,rp,w)
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • jest zapoznanie studentów z podstawowymi umiejętnościami praktycznymi niezbędnymi  pracy psychologa, 
  • jest kształtowanie u studentów sprawności posługiwania się podstawowymi narzędziami konwersacyjnymi,
  • jest nabywanie przez studentów umiejętności budowania podstawowych umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktu interpersonalnego podczas prowadzenia rozmowy psychologicznej (diagnozy psychologicznej, wywiadu),
  • jest poznanie i umiejętne stosowanie obserwacji jako nieodłącznego elementu rozmowy (podczas diagnozy, czy prowadzenia wywiadu);

 

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w  otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

  1. Etyka w pracy psychologa, refleksja na temat zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych;
  2. Wywiad, rozmowa psychologiczna, obserwacja – rodzaje, formy, czynniki decydujące o wyborze optymalnej formy;
  3. Relacja diagnostyczna, spotkanie w celu badania: interakcyjne, interwencyjne;
  4. Kontakt interpersonalny, nawiązywanie kontaktu, strategie i zasady podtrzymywania kontaktu; Kontakt pozorny, źródła trudności związane z pozostawaniem w kontakcie;
  5. Pozostawanie w kontakcie, dostrzeganie zjawisk psychologicznych występujących podczas rozmowy psychologicznej (wywiadu) u osoby (pacjenta, klienta) oraz u  u psychologa i kształtowanie umiejętności reagowania;
  6. Granice w relacji diagnostycznej, czas, przestrzeń, budowanie i utrzymywanie granic, odpowiedzialność;
  7. Kontrakt , czym jest, kto go ustala, charakterystyka podstawowych zasad tworzenia kontraktu;
  8. Rozmowa psychologiczna, kierowanie rozmową, podtrzymywanie rozmowy - taktyki werbalne, pytania;
  9. Rozmowa psychologiczna, kierowanie rozmową, podtrzymywanie rozmowy – techniki konwersacyjne inne niż pytania
  10. Obserwacja psychologiczna - informacje diagnostyczne pozyskiwane w wyniku obserwacji zachowań niewerbalnych, integrowanie i interpretacja danych obserwacyjnych
  11. Opór, praca z oporem, techniki radzenia sobie z oporem pacjenta;
  12. Informacje zwrotne, informacje udzielane indywidualnie, informacje udzielane podczas pracy z grupą; 

Metody kształcenia

Praca indywidualna i w grupach, case-study, dyskusja problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z ćwiczeń:

Podstawą oceny z ćwiczeń jest aktywność indywidualna i związana z pracą w grupie na zajęciach (0,25 oceny) oraz przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat (przeprowadzenie wywiadu) (0,50 oceny) oraz przygotowanie i omówienie prezentacji dotyczącej zagadnień poruszanych w literaturze przedmiotu - praca grupowa (0,25 oceny)

Ocena końcowa :
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.

Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, nieobecność na zajęciach należy zaliczyć przygotowując pracę pisemną na zadany temat; 

Literatura podstawowa

  • Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

  • Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

  • Kowalik, S. (2000). Obserwacja, wywiad i rozmowa psychologiczna. W: J. Strelau, (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 1 (s. 438-448). Gdańsk: GWP.

  • Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

  • Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Literatura uzupełniająca

  • Morrison J. (2015). Wstępny Wywiad Diagnostyczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Morrison J.,  Flegel K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Rozpoznanie zgodne z DSM-5. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Naar S., Suarez M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Przybylski, P. (2021). The Three-Cornered Contract in Psychotherapy of the Adolescent and their parents. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 10, 115–128.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 19:57)