jest zapoznanie studentów z podstawowymi umiejętnościami praktycznymi niezbędnymi pracy psychologa,
jest kształtowanie u studentów sprawności posługiwania się podstawowymi narzędziami konwersacyjnymi,
jest nabywanie przez studentów umiejętności budowania podstawowych umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktu interpersonalnego podczas prowadzenia rozmowy psychologicznej (diagnozy psychologicznej, wywiadu),
jest poznanie i umiejętne stosowanie obserwacji jako nieodłącznego elementu rozmowy (podczas diagnozy, czy prowadzenia wywiadu);
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Zakres tematyczny
Etyka w pracy psychologa, refleksja na temat zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych;
Relacja diagnostyczna, spotkanie w celu badania: interakcyjne, interwencyjne;
Kontakt interpersonalny, nawiązywanie kontaktu, strategie i zasady podtrzymywania kontaktu; Kontakt pozorny, źródła trudności związane z pozostawaniem w kontakcie;
Pozostawanie w kontakcie, dostrzeganie zjawisk psychologicznych występujących podczas rozmowy psychologicznej (wywiadu) u osoby (pacjenta, klienta) oraz u u psychologa i kształtowanie umiejętności reagowania;
Granice w relacji diagnostycznej, czas, przestrzeń, budowanie i utrzymywanie granic, odpowiedzialność;
Kontrakt , czym jest, kto go ustala, charakterystyka podstawowych zasad tworzenia kontraktu;
Rozmowa psychologiczna, kierowanie rozmową, podtrzymywanie rozmowy – techniki konwersacyjne inne niż pytania
Obserwacja psychologiczna - informacje diagnostyczne pozyskiwane w wyniku obserwacji zachowań niewerbalnych, integrowanie i interpretacja danych obserwacyjnych
Opór, praca z oporem, techniki radzenia sobie z oporem pacjenta;
Informacje zwrotne, informacje udzielane indywidualnie, informacje udzielane podczas pracy z grupą;
Metody kształcenia
Praca indywidualna i w grupach, case-study, dyskusja problemowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena z ćwiczeń:
Podstawą oceny z ćwiczeń jest aktywność indywidualna i związana z pracą w grupie na zajęciach (0,25 oceny) oraz przygotowanie pracy pisemnej na zadany temat (przeprowadzenie wywiadu) (0,50 oceny) oraz przygotowanie i omówienie prezentacji dotyczącej zagadnień poruszanych w literaturze przedmiotu - praca grupowa (0,25 oceny)
Ocena końcowa :
od 2,5 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, nieobecność na zajęciach należy zaliczyć przygotowując pracę pisemną na zadany temat;
Literatura podstawowa
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Kowalik, S. (2000). Obserwacja, wywiad i rozmowa psychologiczna. W: J. Strelau, (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 1 (s. 438-448). Gdańsk: GWP.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. red. (2009). Wywiad psychologiczny 3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Literatura uzupełniająca
Morrison J. (2015). Wstępny Wywiad Diagnostyczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Morrison J., Flegel K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Rozpoznanie zgodne z DSM-5. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Naar S., Suarez M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Przybylski, P. (2021). The Three-Cornered Contract in Psychotherapy of the Adolescent and their parents. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 10, 115–128.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 19:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.