Wykłady będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w zakresie emocji i motywacji oraz doniesienia z badań. Wzbogacenie wiedzy w zakresie psychologii emocji i motywacji pozwoli na umiejętne rozpoznawanie motywów oraz stanów emocjonalnych przyczyniających się do wyboru kierunku działań własnych i cudzych.
Wymagania wstępne
Podstawy psychologii ogólnej
Zakres tematyczny
WYKŁAD:
BLOK I: EMOCJE
WPROWADZENIE W TEMATYKĘ EMOCJI – po co nam emocje?
Problematyka, przedmiot i cele psychologii emocji i motywacji
Pojęcie emocji – formalna definicja
WYRÓŻNIENIE EMOCJI PODSTAWOWYCH I POCHODNYCH
Uniwersalność ekspresji emocji podstawowych – porównania międzykulturowe
Zmiany mimiczne i pantomimiczne charakterystyczne dla poszczególnych emocji
Pojęcie inteligencji emocjonalnej
Pomiar inteligencji emocjonalnej
POWSTAWANIE EMOCJI: INTERAKCJA MECHANIZMÓW BIOLOGICZNYCH, PSYCHOLOGICZNYCH I SPOŁECZNYCH – skąd się biorą emocje?
Świadome i nieświadome przetwarzanie emocji
Podświadomość i jej zdolności adaptacyjne
Emocje a uwaga
Mózgowe podłoże emocji
Lateralizacja emocji
Autonomiczny układ nerwowy a emocje
Hormony a emocje
PSYCHOLOGICZNE TEORIE EMOCJI
Teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego
Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda
Teoria oceny poznawczej emocji Schachtera
Funkcjonalistyczna koncepcja emocji Frijdy
Dyskusja na temat pierwotności poznania względem emocji i emocji względem poznania – poziomy myślenia a poziomy emocji
ILE KONTROLI MAMY NAD WŁASNYMI EMOCJAMI?
Regulacja przebiegu emocji
Związek emocji z pamięcią
Regulacja nastroju
Wykrywanie kłamstw – kontrolowanie emocji w celu zafałszowania prawdy
Jak odróżnić emocje spontaniczne od udawanych?
EMOCJE A TEMPERAMENT
Emocja, nastrój, zaburzenia afektywne, osobowość emocjonalna – próba odróżnienia emocji od innych procesów psychicznych
Dyspozycje emocjonalne, syndromy osobowości związane z funkcjonowaniem emocjonalnym
BLOK II: MOTYWACJE
MOTYWACJA: co uruchamia nasze zachowania?
Formalna definicja motywacji
Typy motywacji
Afektywne mechanizmy motywacji
Samoregulacja i samokontrola
POZNAWCZE MECHANIZMY MOTYWACJI
Poznawcza teoria uczenia się społecznego Rottera
Niezgodność poznawcza jako mechanizm motywacyjny
Teoria dysonansu poznawczego Festingera
CO ŁĄCZY MOTYWACJE: OSIĄGNIĘĆ, ŁAKNIENIE I SEX?
Atrybucyjny model motywacji osiągnięć
Motywacja zaspokajania głodu
Problem nadwagi, otyłości i zaburzeń odżywiania
Motywacja seksualna
Przyciąganie, namiętność i miłość a reprodukcja – psychologia miłości
ĆWICZENIA:
Psychologia Emocji i Motywacji, wprowadzenie w tematykę zajęć;
Zdarzenia poprzedzające a procesy poznawcze;
Emocje podstawowe;
Rozpoznawanie emocji i ich ekspresja;
Smutek i Gniew;
Zaskoczenie, Strach i Wstręt;
Radzenie sobie z emocjami cz.1;
Radzenie sobie z emocjami cz.2;
Radość;
Pochodne emocji podstawowych;
Składniki motywacji;
Emocje a motywacja;
Stres, a motywacja;
Samoregulacja motywacji;
Metody kształcenia
Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
WYKŁAD:
Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów).
Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć: maksymalnie 25 punktów w semestrze.
Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.
Zasady przeliczenia punktów na ocenę:
Bardzo dobry: 23-25
Dobry plus: 20-22
Dobry: 18-19
Dostateczny plus: 15-17
Dostateczny: 13-14
Niedostateczny: 0-12
ĆWICZENIA:
zaliczenie na podstawie kolokwium, aby uzyskać ocenę pozytywną student/ student powinien uzyskać co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi
uwzględniona zostaje także aktywność studenta, która staje się częścią oceny końcowej;
dozwolona jedna nieobecność na zajęciach
Literatura podstawowa
Ekman, P. (2012). Emocje ujawnione. Gliwice: Wydawnictwo HELION (Sensus).
Ekman, P., Davidson, R. J. (red.) (1998). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.