SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia emocji i motywacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia emocji i motywacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PEiM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dagmara Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykłady będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w zakresie emocji i motywacji oraz doniesienia z badań. Wzbogacenie wiedzy w zakresie psychologii emocji i motywacji pozwoli na umiejętne rozpoznawanie motywów oraz stanów emocjonalnych przyczyniających się do wyboru kierunku działań własnych i cudzych.

Wymagania wstępne

Podstawy psychologii ogólnej 

Zakres tematyczny

WYKŁAD:

BLOK I:  EMOCJE

WPROWADZENIE W TEMATYKĘ EMOCJI – po co nam emocje?

  • Problematyka, przedmiot i cele psychologii emocji i motywacji
  • Pojęcie emocji – formalna definicja

 WYRÓŻNIENIE EMOCJI PODSTAWOWYCH I POCHODNYCH

  • Uniwersalność ekspresji emocji podstawowych – porównania międzykulturowe
  • Zmiany mimiczne i pantomimiczne charakterystyczne dla poszczególnych emocji
  • Pojęcie inteligencji emocjonalnej
  • Pomiar inteligencji emocjonalnej

POWSTAWANIE EMOCJI: INTERAKCJA MECHANIZMÓW BIOLOGICZNYCH, PSYCHOLOGICZNYCH I SPOŁECZNYCH – skąd się biorą emocje?

  • Świadome i nieświadome przetwarzanie emocji
  • Podświadomość i jej zdolności adaptacyjne
  • Emocje a uwaga
  • Mózgowe podłoże emocji
  • Lateralizacja emocji
  • Autonomiczny układ nerwowy a emocje
  • Hormony a emocje

PSYCHOLOGICZNE TEORIE EMOCJI

  • Teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego
  • Teoria procesów nerwowych Cannona i Barda
  • Teoria oceny poznawczej emocji Schachtera
  • Funkcjonalistyczna koncepcja emocji Frijdy
  • Dyskusja na temat pierwotności poznania względem emocji i emocji względem poznania – poziomy myślenia a poziomy emocji

 ILE KONTROLI MAMY NAD WŁASNYMI EMOCJAMI?

  • Regulacja przebiegu emocji
  • Związek emocji z pamięcią
  • Regulacja nastroju
  • Wykrywanie kłamstw – kontrolowanie emocji w celu zafałszowania prawdy
  • Jak odróżnić emocje spontaniczne od udawanych?

EMOCJE A TEMPERAMENT 

  • Emocja, nastrój, zaburzenia afektywne, osobowość emocjonalna – próba odróżnienia emocji od innych procesów psychicznych
  • Dyspozycje emocjonalne, syndromy osobowości związane z funkcjonowaniem emocjonalnym

BLOK II:  MOTYWACJE

MOTYWACJA: co uruchamia nasze zachowania?

  • Formalna definicja motywacji
  • Typy motywacji
  • Afektywne mechanizmy motywacji
  • Samoregulacja i samokontrola

POZNAWCZE MECHANIZMY MOTYWACJI

  • Poznawcza teoria uczenia się społecznego Rottera
  • Niezgodność poznawcza jako mechanizm motywacyjny
  • Teoria dysonansu poznawczego Festingera

CO ŁĄCZY MOTYWACJE: OSIĄGNIĘĆ, ŁAKNIENIE I SEX?

  • Atrybucyjny model motywacji osiągnięć 
  • Motywacja zaspokajania głodu
  • Problem nadwagi, otyłości i zaburzeń odżywiania
  •  Motywacja seksualna
  • Przyciąganie, namiętność i miłość a reprodukcja – psychologia miłości

 

ĆWICZENIA:

  • Psychologia Emocji i Motywacji, wprowadzenie w tematykę zajęć;
  • Zdarzenia poprzedzające a procesy poznawcze; 
  • Emocje podstawowe;
  • Rozpoznawanie emocji i ich ekspresja;
  • Smutek i Gniew;
  • Zaskoczenie, Strach i Wstręt;
  • Radzenie sobie z emocjami cz.1;
  • Radzenie sobie z emocjami cz.2;
  • Radość;
  • Pochodne emocji podstawowych;
  • Składniki motywacji;
  • Emocje a motywacja;
  • Stres, a motywacja;
  • Samoregulacja motywacji;

 

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WYKŁAD:

Test wiedzy obejmował będzie materiał realizowany w trakcie wykładu. Termin A to termin właściwy testu, termin B to termin poprawkowy. Studentowi przysługuje jedna możliwość poprawy. Test zawierał będzie 25 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Każda odpowiedź będzie warta 1 punkt (w sumie 25 punktów możliwych do uzyskania, próg zaliczenia: od 13 punktów). 

Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć:  maksymalnie 25 punktów w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 13 punktów, aby zaliczyć test.

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 23-25
  •  Dobry plus: 20-22
  •  Dobry: 18-19
  •  Dostateczny plus: 15-17
  •  Dostateczny: 13-14
  • Niedostateczny: 0-12

 

ĆWICZENIA: 

  • zaliczenie na podstawie kolokwium, aby uzyskać ocenę pozytywną student/ student powinien uzyskać co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi
  • uwzględniona zostaje także aktywność studenta, która staje się częścią oceny końcowej;
  • dozwolona jedna nieobecność na zajęciach 

Literatura podstawowa

  • Ekman, P. (2012). Emocje ujawnione. Gliwice: Wydawnictwo HELION (Sensus).
  • Ekman, P., Davidson, R. J. (red.) (1998). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.
  • Franken, R.E. (2002/2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
  • Strelau, J., Doliński, D. (2011). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Rozdział 7.
  • Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca

  • Łosiak W. (2007). Psychologia emocji. Warszawa.
  • Oatley K., Jenkins J. M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa.
  • Franken R. E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk.
  • Ekman P., Davidson R. J. (1999) Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk.
  • Lewis M., Haviland-Jones J.M. (2005). Psychologia emocji. Gdańsk.
  • DeCatanzaro D.A. (1999). Motywacje i emocje. Poznań.
  • Gasiul H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa.
  • Niedenthak, P. M., Ric, F (2017). Psychology of Emotion. Psychology Press.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-04-2023 14:26)