SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia osobowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia osobowości
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-POs
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Beata Pastwa-Wojciechowska
  • dr Dagmara Gawron
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zajęcia będą poruszać tematykę głównych orientacji teoretycznych w psychologii osobowości oraz doniesienia z badań. Wzbogacenie wiedzy w zakresie psychologii osobowości pozwoli na umiejętne, a zarazem krytyczne analizowanie zachowania człowieka w życiu codziennym.

Wymagania wstępne

Wiedza z psychologii ogólnej 

Zakres tematyczny

Wykłady: 

Wprowadzenie do problematyki psychologii osobowości – główne nurty i ujęcia teoretyczne

Naukowe badanie ludzi

Teoria psychodynamiczna Freuda oraz pokrewne koncepcje teoretyczne i współczesne badania

Teoria fenomenologiczna Carla Rogersa oraz pokrewne koncepcje teoretyczne i współczesne badania

Cechowe ujęcie osobowości 

Biologiczne podstawy osobowości – geny, temperament, psychologia ewolucyjna, neuronauka

Behawioryzm i uczeniowe ujęcie osobowości

Teoria poznawcza osobowości

Teoria społeczno- poznawcza  osobowości

Osobowość w kontekście – relacje międzyosobowe, kultura i rozwój w pełnym cyklu życia

Ocena Teorii osobowości  i badań nad osobowością

Ćwiczenia: 

KONCEPCJE JA

  • Pojęcie Ja
  • Różnice indywidualne w zakresie Ja
  • Opis i wartościowanie w strukturze Ja: samowiedza i samoocena
  • Rozbieżność w systemie Ja jako mechanizm regulacyjny
  • Motywy autoregulacyjne
  • Skala metapoznawczego Ja

TEORIA PSYCHODYNAMICZNA: SIGMUND FREUD 

  • Dynamika i rozwój osobowości
  • Mechanizmy obronne 
  • Model rozwojowy osobowości
  • Znaczenie psychoanalizy i analiza snów

TEORIE PSYCHOSPOŁECZNE: ALFRED ADLER I ERICH FROMM

  • Psychologia indywidualna Adlera
  • Poczucie niższości i kompensacja
  • Kolejność urodzeń a osobowość
  • Teoria dialektycznego humanizmu
  • Mechanizm ucieczki od wolności

DIAGNOZA OSOBOWOŚCI

ANALIZA OSOBOWOŚCI

TEORIE OSOBOWOŚCI, PORÓWNANIE - WYJAŚNIANIE ZACHOWAŃ CZŁOWIEKA

 

Metody kształcenia

1. Aktywność w trakcie zajęć

2. Dyskusja

3. Prezentacja multimedialna

4. Kolokwia - testy wiedzy

5. Egzamin - test wiedzy z progami punktowymi

6. Referaty - analiza studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WYKŁAD:

Egzamin: testowy oraz zadania problemowe

ĆWICZENIA:

Zadania punktowane i inne warunki uczestnictwa w zajęciach:

Nieobecności –  Możliwe są dwie nieobecności w semestrze. Jeżeli student opuści zajęcia trzy razy musi je obowiązkowo odrabiać z inną grupą, lub też odpowiadać ustnie z danego tematu. Jeżeli student opuści zajęcia cztery razy lub więcej (niezależnie od przyczyny) automatycznie oznacza to niezaliczenie przedmiotu i konieczność powtarzania całego kursu w następnym roku akademickim. Zwolnienia lekarskie nie zwalniają z obowiązku odrobienia zajęć i nie trzeba ich przekładać.

I. Zajęcia – 44 punktów

  1. Kolokwia – 36 punktów (3 x 12 pkt.). Każde kolokwium będzie się składało z 12 pytań testowych, każde pytanie = 1 punkt. Minimum do zaliczenia kolokwium: 7 punktów(7 poprawnych odpowiedzi). Możliwość pisania kolokwium poprawkowego (przewidziany jest tylko jeden termin).
  2. Aktywność –  8 pkt.  Aktywna obecność na zajęciach

II. Prezentacje – 16 punktów (2 x 8 pkt.).

Prezentacja 1

Temat: Analiza oraz diagnoza osobowości. W ramach pracy semestralnej 1 studenci w grupach (3-4 osoby) będę zobowiązani do analizy osobowości wybranej postaci z filmu „Barwy nocy” (Color of Night), w reżyserii Richarda Rusha (1994), w oparciu o założenia różnych teorii osobowości. Rezultaty wypracowanych rozwiązań należy przedstawić w formie prezentacji na zajęciach 6. 

Prezentacja 2

Temat: Porównanie teorii – różne wyjaśnienia tych samych zachowań. W ramach pracy semestralnej 2 studenci w grupach (3-4 osoby) będę zobowiązani do analizy studium przypadku w oparciu o założenia różnych teorii osobowości. Rezultaty wypracowanych rozwiązań należy przedstawić w formie prezentacji na zajęciach 14. Materiały zostaną rozdane na zajęciach.

Ocenie podlegać będzie: 

- Trafność i głębokość analizy (do 5 pkt.) 

-  Klarowność przygotowanej prezentacji (do 1,5 pkt.) 

- Umiejętność zwięzłego i jasnego przedstawiania swoich pomysłów, autoprezentacja (do 1,5 pkt.)  

Studenci pracujący wspólnie w grupach otrzymają identyczne oceny. Studenci sami dzielą pracę i biorą odpowiedzialność za to, by podział ten był sprawiedliwy i sensowny. Dozwolone są różne konwencje prezentacji. Jeżeli jeden z autorów pracy jest nieobecny, drugi z autorów ma obowiązek przedstawić wspólną pracę. Studenci, którzy dopuszczają się niesamodzielności lub plagiatu otrzymują zero punktów za daną pracę. Każdy przypadek niesamodzielności lub plagiatu będzie zgłaszany komisji dyscyplinarnej uczelni i może skutkować skreśleniem z listy studentów. 

Niesamodzielność i plagiat, rozumiane są jako: 1) zgłaszanie rozwiązania zadania domowego lub kolokwium, które nie jest wynikiem samodzielnej pracy; 2) zgłaszanie tej samej pracy w ramach różnych kursów; 3) kopiowanie pomysłów, tekstów czy grafiki z jakiegokolwiek źródła bez stosownego cytowania.

Warunkami zaliczenia zajęć są: zdobycie minimum 31 punktów, obecność na zajęciach oraz zaliczenie obu kolokwiów.

Liczba punktów do zdobycia podczas zajęć:  maksymalnie 60 punktów w semestrze. 

Minimalnie należy zdobyć 32 punktów, aby zaliczyć ćwiczenia.

Zasady przeliczenia punktów na ocenę: 

  • Bardzo dobry: 55-60
  •  Dobry plus: 49-54
  •  Dobry: 44-48
  •  Dostateczny plus: 39-43
  •  Dostateczny: 32-38
  • Niedostateczny: 0-31

 

Literatura podstawowa

 

  • Cervone, D., Pervin A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006) Teorie osobowości.Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca

  • Oleś P. K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Pervin, A. P. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP.
  • Core, P. J, Matthews G. (2020). The Cambridge Handbook of Personality Psychology. Cambridge University Press.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2023 20:40)