SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rodziny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Hanna Liberska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cele przedmiotu:

1. Zapoznanie się studentów z aktualnym podejściem teoretyczno-empirycznym do rodziny.

2. Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania, analizowania i wyjaśniania procesów zachodzących w rodzinie i ich zmian.

3. Ukształtowanie u studentów kompetencji podstawowych - koniecznych do prowadzenia badań nad rodziną, w tym przestrzegania zasad etyki.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka i psychologii społecznej, osobowości i różnic indywidualnych. 

Zakres tematyczny

Rodzina w perspektywie rozwojowo-systemowej - wprowadzenie do systemowego podejścia do rodziny.

Rodzina w ujęciu psychologii i socjologii - różnice i podobieństwa.

Podsystemy w systemie rodziny.

Rozwój w systemie rodziny - współzależność rozwoju podsystemów i systemu.

Modele rodziny.

Komunikacja w rodzinie.

Więzi w rodzinie w perspektywie teorii przywiązania.

Przeobrażenia funkcji rodziny, przyczyny i konsekwencje psychospołeczne.

Zagrożenia dla funkcjonowania współczesnych rodzin.

Podstawowe zasady i wybrane metody badania rodziny.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Praca zaliczeniowa: projekt 

Kryteria oceny:

bardzo dobry – prezentacja projektu wyczerpująca, na podstawie zebranych danych rozpoznano procesy, wskazano związki między nimi, krytyczne ustosunkowanie do wyników własnej pracy;

dobry – prezentacja  zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry, 

dostateczny – student ustalił najważniejsze związki, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne,

niedostateczny- projekt nie został zrealizowany  lub prezentacja jest uboga treściowo i zawiera błędy merytoryczne

Literatura podstawowa

  1. Janicka I., Liberska H. (red.) (2020). Psychologia rodziny. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

  2. Liberska, H. (2020). Co to znaczy udane rodzicielstwo? Koszty i zyski wejścia w rolę rodzica.  W: L.Bakiera (red.), Rodzicielstwo. Ujęcie interdyscyplinarne (s. 45-59). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.  ISBN 978-83-232-3620-7/ ISBN 978-83-232-3621-4 (PDF)

  3. Li, J.-B., Liberska, H., Salcuni, S., Delvecchio, E. (2019). Aggressive Perpetration and Victimization Among Polish Male and Female Adolescents: The Role of Attachment to Parents and Self-Control. Crime & Delinquency, 1-21. p-ISSN: 0011-1287 e-ISSN: 1552-387X DOI: 10.1177/0011128718787472

  4. Plopa, M. (2010). Psychologia rodziny. Kraków: Impuls.

  5. Rostowska T.  (2009). Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Liberska, H., Suwalska-Barancewicz, D. (2020). Środowiska rozwoju i wychowania: od dzieciństwa do dorosłości, W: H.Liberska, J.Trempała (red.) (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy (s. 253-280). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN: 978-83-01-21347-3

  2. Farnicka, M., Liberska, H., Grzegorzewska, I. (2016). Eastern European Immigrants W: The Wiley Blackwell Encyclopedia of Family Studies, 4 Volume Set / ed. by Constance L. Shehan (pp. 607-610). Chichester : Wiley-Blackwell. ISBN: 978-0-470-65845-1;  DOI: 10.1002/9781119085621

  3. Borecka-Biernat D. (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, Warszawa: 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-04-2023 14:31)