SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rodziny |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Cele przedmiotu:
1. Zapoznanie się studentów z aktualnym podejściem teoretyczno-empirycznym do rodziny.
2. Kształtowanie u studentów umiejętności dostrzegania, analizowania i wyjaśniania procesów zachodzących w rodzinie i ich zmian.
3. Ukształtowanie u studentów kompetencji podstawowych - koniecznych do prowadzenia badań nad rodziną, w tym przestrzegania zasad etyki.
Wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka i psychologii społecznej, osobowości i różnic indywidualnych.
Rodzina w perspektywie rozwojowo-systemowej - wprowadzenie do systemowego podejścia do rodziny.
Rodzina w ujęciu psychologii i socjologii - różnice i podobieństwa.
Podsystemy w systemie rodziny.
Rozwój w systemie rodziny - współzależność rozwoju podsystemów i systemu.
Modele rodziny.
Komunikacja w rodzinie.
Więzi w rodzinie w perspektywie teorii przywiązania.
Przeobrażenia funkcji rodziny, przyczyny i konsekwencje psychospołeczne.
Zagrożenia dla funkcjonowania współczesnych rodzin.
Podstawowe zasady i wybrane metody badania rodziny.
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Praca zaliczeniowa: projekt
Kryteria oceny:
bardzo dobry – prezentacja projektu wyczerpująca, na podstawie zebranych danych rozpoznano procesy, wskazano związki między nimi, krytyczne ustosunkowanie do wyników własnej pracy;
dobry – prezentacja zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,
dostateczny – student ustalił najważniejsze związki, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne,
niedostateczny- projekt nie został zrealizowany lub prezentacja jest uboga treściowo i zawiera błędy merytoryczne
Janicka I., Liberska H. (red.) (2020). Psychologia rodziny. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Liberska, H. (2020). Co to znaczy udane rodzicielstwo? Koszty i zyski wejścia w rolę rodzica. W: L.Bakiera (red.), Rodzicielstwo. Ujęcie interdyscyplinarne (s. 45-59). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. ISBN 978-83-232-3620-7/ ISBN 978-83-232-3621-4 (PDF)
Li, J.-B., Liberska, H., Salcuni, S., Delvecchio, E. (2019). Aggressive Perpetration and Victimization Among Polish Male and Female Adolescents: The Role of Attachment to Parents and Self-Control. Crime & Delinquency, 1-21. p-ISSN: 0011-1287 e-ISSN: 1552-387X DOI: 10.1177/0011128718787472
Plopa, M. (2010). Psychologia rodziny. Kraków: Impuls.
Rostowska T. (2009). Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Warszawa 2009.
Liberska, H., Suwalska-Barancewicz, D. (2020). Środowiska rozwoju i wychowania: od dzieciństwa do dorosłości, W: H.Liberska, J.Trempała (red.) (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy (s. 253-280). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN: 978-83-01-21347-3
Farnicka, M., Liberska, H., Grzegorzewska, I. (2016). Eastern European Immigrants W: The Wiley Blackwell Encyclopedia of Family Studies, 4 Volume Set / ed. by Constance L. Shehan (pp. 607-610). Chichester : Wiley-Blackwell. ISBN: 978-0-470-65845-1; DOI: 10.1002/9781119085621
Borecka-Biernat D. (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, Warszawa: 2010.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-04-2023 14:31)