SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Testy osobowości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Testy osobowości
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-TOsb
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Tomasz Misiuro
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie studentów ze specyfiką wykorzystania psychologicznych testów osobowości oraz testów do badania konstruktów pokrewnych

- zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami prowadzenia badań psychologicznymi testami kwestionariuszowymi, w tym z etyką badań oraz mechanizmami działania tychże narzędzi

- szczegółowe zapoznanie studentów z przykładowymi narzędziami oraz omówienie właściwego sposobu ich stosowania wraz z zaakcentowaniem różnic i podobieństw pomiędzy poszczególnymi testami

- nabycie przez studentów umiejętności interpretacji oraz opisu wyników uzyskanych w omawianych testach

- przedstawienie ograniczeń stosowalności testów kwestionariuszowych

- kształtowanie umiejętności samodzielnej oceny jakości testu psychologicznego na podstawie danych psychometrycznych

- kształtowanie umiejętności samodzielnego wykorzystywania testów psychologicznych służących do pomiaru cech osobowości i konstruktów pokrewnych

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne: ogólna wiedza na temat mechanizmów działania i zasad tworzenia testów psychologicznych; wiedza na temat współczesnych wieloczynnikowych modeli cech osobowości; znajomość zasad prowadzenia indywidualnej diagnozy psychologicznej

Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychometria, Diagnoza psychologiczna, Psychologia osobowości, Metodologia badań psychologicznych ze statystyką

Zakres tematyczny

Problematyka poruszana na zajęciach:

- pojęcia  dotyczące testów psychologicznych oraz modeli cech osobowości i temperamentu

- zasady prowadzenia badań z wykorzystaniem testów osobowości i pokrewnych, w tym etyka badań

- nawiązywanie dobrego kontaktu z osobą badaną

- uniwersalne elementy składowe narzędzi kwestionariuszowych

- struktura, zawartość oraz zasady korzystania z podręcznika do testu psychologicznego

- zasady interpretacji i opisu uzyskanych wyników

- ocena jakości oraz zakresu stosowalności narzędzia na podstawie jego właściwości psychometrycznych

- szczegółowe omówienie wybranych testów osobowości i pokrewnych, np. EPQ-R, NEO-FFI, NEO-PI-R, FCZ-KT, MMPI-2.

- ograniczenia stosowalności testów osobowości i pokrewnych

Metody kształcenia

analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, analiza przypadku, dyskusja, rozwiązywanie zadań

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie uzyskiwane na podstawie oceny z kolokwium zaliczeniowego (sprawdzian wiedzy) oraz pracy zaliczeniowej (diagnoza psychologiczna; sprawdzian umiejętności) wykonanej w formie indywidualnej pracy pisemnej albo jako dodatkowa część praktyczna kolokwium zaliczeniowego - ustalane na pierwszych zajęciach w zależności od aktualnych możliwości prowadzenia badań indywidualnych.

Udział procentowy w końcowej punktacji sprawdzianu wiedzy i sprawdzianu umiejętności wynosi po 50%. Ocena końcowa może być uzupełniona o punkty uzyskane przez studenta w wyniku aktywności na zajęciach (np. w trakcie pracy indywidualnej lub grupowej).

W celu uzyskania zaliczenia z przedmiotu student powinien zdobyć minimum 50 % możliwych do zdobycia punktów, z zachowaniem następujących progów:

50-59% 3,0

60-69% 3,5

70-79% 4,0

80-89% 4,5

90-100% 5,0

 

Obecność na wszystkich zajęciach jest obowiązkowa.

Literatura podstawowa

Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Scholar.

Jaworowska, A. (2001). Kwestionariusze Osobowości Eysencka EPQ-R oraz EPQ-R(S). Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

McCrae, R. R., Costa, P. T., Jr. (2008). The five-factor theory of personality. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (p. 159–181). The Guilford Press.

Oniszczenko, W. (1997). Kwestionariusz Temperamentu EAS Bussa i Plomina. Wersja dla dorosłych i dla dzieci. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Zawadzki, B., Strelau, J. (1997) Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu - FCZ-KT. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P., Śliwińska, M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI P. T. Costa, R. R. McCrae. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Literatura uzupełniająca

Ashton, M. C., Lee, K. (2007). Empirical, theoretical, and practical advantages of the HEXACO model of personality structure. Personality and Social Psychology Review: An Official Journal of the Society for Personality and Social Psychology, Inc, 11(2), 150–166.

Brzezińska, U., Koć-Januchta, M., Stańczak, J. (2014). MMPI®-2 - Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:15)