SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza psychologiczna dorosłego człowieka - studium przypadku |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-DPDC |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest integracja dotychczasowej wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego.
Podstawowa wiedza z zakresu diagnozy psychologicznej, psychologii różnic indywidualnych, psychologii rozwojowej, psychologii rodziny, psychologii społecznej i klinicznej.
Problematyka wykładu: specyfika diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego i jej zastosowania, etyka i standardy postępowania psychologa w procesie diagnostycznym, metody diagnozowania osoby dorosłej na podstawie wybranych narzędzi badawczych, diagnoza człowieka dorosłego z perspektywy metodologii, modele diagnostyczne, komunikacja i kontakt w procesie diagnostycznym.
Problematyka ćwiczeń: znaczenie case study, konstrukcja i charakterystyka przeprowadzania różnych form wywiadu, zastosowanie obserwacji w diagnozie psychologicznej osoby dorosłej, dobór technik diagnostycznych do zgłaszanego problemu, raport i komunikacja w diagnozie psychologicznej człowieka dorosłego.
Wykłady konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja
ćwiczenia: studium przypadków, praca z książką, prezentacja, praca w grupach, metoda problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: kolokwium zaliczeniowe. Ćwiczenia: kolokwium i/lub ocena prezentacji, aktywność na zajęciach - w formie indywidualnej (weryfikowana w toku dyskusji) oraz w formie grupowej (analiza przypadków, rozwiązywanie sytuacji problemowych).
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.
.
Hornowska E., Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Wykłady z psychologii, Warszawa 2001.
Stemplewska – Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny, tom 1,2,3 PTP, Warszawa 2005.
Cierpiałkowska L., Sęk H., Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2015.
Sekcja diagnozy psychologicznej PTP, Standardy diagnozy psychologicznej, 2018.
Wybrane testy psychologiczne do diagnozy osoby dorosłej.
Stanley, I. H., Hom, M. A., Christensen, K., Keane, T. M., Marx, B. P., & Björgvinsson, T. (2021). Psychometric properties of the Depressive Symptom Index-Suicidality Subscale (DSI-SS) in an adult psychiatric sample. Psychological assessment.
Szustrowa, T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacje, Warszawa 1991.
Paluchowski W., Diagnoza Psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz – Winiewska M., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne, Warszawa 1999.
Sęk H., Psychologia kliniczna, Warszawa 2008.
Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana bezpośrednio przez prowadzących zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-04-2023 14:40)