SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy seksuologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy seksuologii
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-PS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą seksualności człowieka.
Poszerzenie informacji na temat wyzwań, dylematów przed jakimi staje współczesna seksuologia.
Zdobycie umiejętności dokonania rozróżnienia pojęć takich jak: płeć, tożsamość, orientacja seksualna, preferencja i realizacja seksualna, zaburzenie seksualne itp.
Dokonanie weryfikacji osobistych postaw i fałszywych przekonań wobec seksualności człowieka.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i psychologii.

Zakres tematyczny

A. Problematyka wykładu:
Seksuologia jako nauka - jej podmiot i przedmiot
Seksuologia w ujęciu medycznym, psychologicznym i pedagogicznym
Cele, zadania i rola seksuologii
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne
Deklaracja Praw Seksualnych
Norma seksuologiczna - jej rodzaje i kryteria
Seksualność współczesnych Polaków – przegląd badań

B. Problematyka ćwiczeń:
Postawy względem seksualności człowieka
Mity i stereotypy jako podstawowe bariery dotyczące postrzegania seksualności człowieka
Płeć w wymiarze biologicznym, psychicznym i społeczno-kulturowym
Seksualność jako podstawowa kategoria kondycji człowieka
Wymiary i warstwy seksualności człowieka
Podstawowe pojęcia w seksuologii: tożsamość płciowa,orientacja psychoseksualna, role płci, preferencje seksualne, realizacja płciowa
Seksualność w ontogenezie człowieka: rozwój psychoseksualny 
Pomoc psychologiczna w obszarze seksualności

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy, pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca indywidualna i grupowa, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem.
Warunkiem zaliczenia egzaminu jest pozytywna ocena uzyskana z testu wiedzy.
Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu egzaminacyjnego.
Ocenę z testu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie na ocenę. 
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach i uzyskanie pozytywnej oceny z projektu (prezentacji wybranego zagadnienia programowego).

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bancroft J. - Seksualność człowieka, Wrocław 2021
  2. Beisert M., Seksualność w cyklu życia człowieka, Warszawa 2015
  3. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI w., Kraków 2012
  4. Lew - Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006
  5. Lew - Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Warszawa, 2010
  6. Lew-Starowicz M., Lew - Starowicz Z., Skrzypulec-Plinta V., Seksuologia, PZWL, Warszawa 2022

Literatura uzupełniająca

  1. Cierpiałkowska L.,Groth J., Turbaczewska-Brakoniecka I.,Seksualność i problemy seksualne z perspektywy psychodynamicznej, Warszawa 2020
  2. Izdebski Z., Rozwój seksualny, w: B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2021
  3. King B., Human sexuality today, 2005
  4. Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, Gdańsk 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:21)