SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii pracy, organizacji i zarządzania |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-WPPOiZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę umożliwiającą mu dalsze penetrowanie bardziej złożonych aspektów psychologii pracy, organizacji i zarządzania.
Wiedzy z psychologii osobowości dotycząca rozumienia osobowości, jej funkcjonowania i jej złożonej natury.
Podstawowe teorie motywacji.
Wiedza z psychometrii dotycząca stosowania testów psychometrycznych.
Orientacja w podstawowych założeniach czterech zasadniczych paradygmatów psychologicznych.
1. Praca jako zjawisko psychologiczne.
2. Środowisko pracy jako specyficzny układ bodźców.
3. Rys historyczny psychologii pracy, organizacji i zarządzania.
4. Aksjologia psychologii pracy.
5. Pragmatyczny charakter psychologii pracy, organizacji i zarządzania.
6. Rys historyczny psychologii pracy i jej miejsce w strukturze nauk społecznych.
7. Utylitarny charakter psychologii pracy vs. potrzeba podejścia normatywnego.
8. Obszary aktywności psychologa pracy. Charakterystyka działów psychologii pracy:
- psychologii transportu,
- psychologii rekrutacji i decyzji kadrowych,
- psychologii zarządzania zasobami społecznymi/organizacją.
9. Podstawy warsztatu diagnostycznego psychologa pracy.
10. Podstawy warsztaty metodycznego psychologa pracy.
11. Poznanie wybranych teorii/koncepcje psychologicznych istotnych z punktu widzenia wykonywania praktyki psychologa pracy, tj.:
- teorie motywacji;
- współczesne koncepcje przywództwa: przywództwo transformacyjne, transakcyjne, charyzmatyczne, inspirujące;
- teoria kultury organizacji, elementy i rodzaje kultury;
- władza w organizacji, psychologiczne koncepcje władzy.
- style kierowania i przywództwa: teorie cech, teorie zachowań, teorie sytuacyjne w badaniach stylów przywództwa i kierowania.
Wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, metody warsztatowe tj. praca w małych grupach, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu: na podstawie aktywności studenta w trakcie wykładu oraz na podstawie pracy pisemnej dotyczącej analizy zachowań pracownika na wybranym stanowisku pracy z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego oraz zróżnicowanych poglądów na obraz człowieka w pracy.
Chmiel N., red., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003.
Ratajczak Z., Niezawodność człowieka w pracy, PWN, Warszawa,1988.
Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2008.
Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.
Nosal Cz.S., Psychologia decyzji kadrowych, Wydawnictwo profesjonalnej szkoły biznesu, Kraków, 1999.
Fortuna P., Rożnowski B., Psychologia biznesu, PWN, Warszawa, 2020.
Rongińska T., Gaida W., Strategie radzenia sobie z obciążeniem psychicznym w pracy zawodowej, Zielona Góra, 2012.
Rongińska T., Badanie osobowości w kontekście sytuacyjnym. Zielona Góra, 2005.
Eberhard U., Arbeitspsychologie. Schaffer Poeschel, Stuttgart 2011.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 15:44)