SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IB - Lęk społeczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IB - Lęk społeczny
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SMLS1B
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Łukasz Nikel
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie studentów w pogłębioną  wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą lęku społecznego, jego źródeł i konsekwencji.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej i społecznej.

Zakres tematyczny

Lęk i dyskomfort odczuwany w nowych i kłopotliwych sytuacjach społecznych. Zaburzenia lękowe wg DSM V i ICD 10. Fobia społeczna. Przejawy i przyczyny lęku społecznego, fobii społecznej oraz nieśmiałości. Korelaty lęku społecznego i specyfika przetwarzania informacji u osób z lękiem społecznym. Sposoby radzenia sobie z lękiem społecznym. Diagnoza lęku społecznego. Leczenie, terapia i wsparcie osób z lekiem społecznym. 

Metody kształcenia

Praca z tekstem, case study, pokaz, seminarium, dyskusja problemowa, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa na podstawie: prac zaliczeniowych związanych z tematyką zajęć i/lub kolokwium oraz aktywności na zajęciach w formie indywidualnej i grupowej.

Literatura podstawowa

  • Leary, M., Kowalski, R. (2001). Lęk społeczny. Gdańsk: GWP.
  • Leary, M., Kowalski, R. (2002). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP.
  • Butcher, J., Hooley, J., Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń DSM-5. Gdańsk. GWP. 
  • Tibi, L., Asher, S., van Oppen, P., van Balkom, A. J., Eikelenboom, M., Visser, H. A., ... & Anholt, G. E. (2021). The correlates of social phobia in OCD: Findings from a large clinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 60(3), 312-332.

Literatura uzupełniająca

  • Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn: Ursa Consulting.
  • Kofta, M., Szutrowa, T. (red.). (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć (wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana bezpośrednio przez prowadzących zajęcia.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:47)