SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium monograficzne IIB - Destrukcyjne schematy przystosowawcze |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-SMDS2B |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- zapoznanie studentów z modelem pojęciowym dotyczącym nieadaptacyjnych schematów poznawczych,
- poznanie wpływu nieadaptacyjnych schematów poznawczych na funkcjonowanie jednostki,
- przekazanie wiedzy na temat możliwości wykorzystania nieadaptacyjnych schematów poznawczych w procesie terapeutycznym,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego interpretowania symptomów świadczących o występowaniu destrukcyjnych schematów przez jednostkę.
Student potrafi prawidłowo interpretować symptomy świadczące o wykorzystywaniu destrukcyjnych schematów przystosowawczych
Wymagania wstępne Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej, potrafi poszukiwać informacji w literaturze, ma umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń psychicznych
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia poznawcza, Psychopatologia rozwoju, Psychologia emocji i motywacji, Psychologia osobowości
1. Wprowadzenie do pojęcia schematu w psychologii (funkcje i właściwości schematów, adaptacyjne i nieadaptacyjne schematy poznawcze, geneza, podstawowe potrzeby, toksyczne doświadczenia)
2. Podstawowe pojęcia dotyczące terapii schematów
3. Opis obszarów oraz wczesnych nieadaptacyjnych schematów wg Younga (zapoznanie z kwestionariuszem schematów Younga
4. Sposoby radzenia sobie z nieadaptacyjnymi schematami poznawczymi
5. Techniki poznawcze, behawioralne i wyobrażeniowe stosowane w terapii schematu
6. Zastosowanie terapii schematów i ocena jej efektywności
Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, analiza przypadku, dyskusja, rozwiązywanie zadań. praca ze studium przypadku, projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę końcową składa się:
Young, J., Klosko, J., Weishaar, M. (2014). Terapia schematów. Gdańsk: GWP
Young, J., Klosko, J. (2012). Programy zmiany sposobu życia. Warszawa: Wyd. Zielone Drzewo.
Loose, Ch., Graaf, P., Zarbock, G. (2017). Terapia schematów dzieci i młodzieży. Gdańsk: GWP
Arntz, A. i Genderen, H. (2016). Terapia schematów w zaburzeniu osobowości typu borderline. Sopot: GWP.
Arntz, A. i Jacob, G. (2016). Terapia schematów w praktyce. Praca z trybami schematów. Sopot: GWP
1. Farrell, J. M., Reiss, N. i Shaw, I. A. (2014). The Schema Therapy Clinician's Guide - a Complete Resource for Building and Delivering Individual, Group & Integrated Schema Mode Treatment Programs. Oxford: Wiley-Blackwell.
2. Jacob, G., Genderen, H. i Seebauer, L. (2015). Breaking negative thinking patterns. Oxford: Wiley-Blackwell.
3. Popiel, A. i Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 13:45)