SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IIB - Destrukcyjne schematy przystosowawcze - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IIB - Destrukcyjne schematy przystosowawcze
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SMDS2B
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • mgr Maria Żochowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- zapoznanie studentów z modelem pojęciowym dotyczącym nieadaptacyjnych schematów poznawczych,

- poznanie wpływu nieadaptacyjnych schematów poznawczych na funkcjonowanie jednostki,

- przekazanie wiedzy na temat możliwości wykorzystania nieadaptacyjnych schematów poznawczych w procesie terapeutycznym,

- kształtowanie umiejętności prawidłowego interpretowania symptomów świadczących o występowaniu destrukcyjnych schematów przez jednostkę.

 

Student potrafi prawidłowo interpretować symptomy świadczące o wykorzystywaniu destrukcyjnych schematów przystosowawczych

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej, potrafi poszukiwać informacji w literaturze, ma umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń psychicznych

Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia poznawcza, Psychopatologia rozwoju, Psychologia emocji i motywacji, Psychologia osobowości

Zakres tematyczny

1. Wprowadzenie do pojęcia schematu w psychologii (funkcje i właściwości schematów, adaptacyjne i nieadaptacyjne schematy poznawcze, geneza, podstawowe potrzeby, toksyczne doświadczenia)

2. Podstawowe pojęcia dotyczące terapii schematów 

3. Opis obszarów oraz wczesnych nieadaptacyjnych schematów wg Younga (zapoznanie z kwestionariuszem schematów Younga

4. Sposoby radzenia sobie z nieadaptacyjnymi schematami poznawczymi

5. Techniki poznawcze, behawioralne i wyobrażeniowe stosowane w terapii schematu

6. Zastosowanie terapii schematów i ocena jej efektywności

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, analiza przypadku, dyskusja, rozwiązywanie zadań. praca ze studium przypadku, projekt

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składa się:

  1. Aktywność studentów na zajęciach – każdy ze studentów zobowiązany jest to opracowania 1 zagadnienia i omówienia go w trakcie trwania zajęć (są one podane przez prowadzącego i dotyczą: opisu 18 schematów Junga, opisu metod pracy ze schematami np. limitted reparenting czy ćwiczenie bezpiecznego miejsca wg protokołu Claudii Herber). Ocena za aktywność to 30% oceny końcowej.
  2. Praca zaliczeniowa – Projekt, w którym studenci opracowują studium przypadku pacjenta z wybranymi trudnościami. W ramach projektu konieczne jest wykorzystanie kwestionariusza YSQ, przeprowadzenia technik pracy stosowanych w terapii schematu oraz opracowanie wniosków i rekomendacji do dalszej pracy. Ocena za projekt to 70% oceny końcowej.

Literatura podstawowa

  1. Young, J., Klosko, J., Weishaar, M. (2014). Terapia schematów. Gdańsk: GWP

  2. Young, J., Klosko, J. (2012). Programy zmiany sposobu życia. Warszawa: Wyd. Zielone Drzewo.

  3.  Loose, Ch., Graaf, P., Zarbock, G. (2017). Terapia schematów dzieci i młodzieży. Gdańsk: GWP

  4. Arntz, A. i Genderen, H. (2016). Terapia schematów w zaburzeniu osobowości typu borderline. Sopot: GWP.

  5. Arntz, A. i Jacob, G. (2016). Terapia schematów w praktyce. Praca z trybami schematów. Sopot: GWP

Literatura uzupełniająca

1. Farrell, J. M., Reiss, N. i Shaw, I. A. (2014). The Schema Therapy Clinician's Guide - a Complete Resource for Building and Delivering Individual, Group & Integrated Schema Mode Treatment Programs. Oxford: Wiley-Blackwell.

2. Jacob, G., Genderen, H. i Seebauer, L. (2015). Breaking negative thinking patterns. Oxford: Wiley-Blackwell.

3. Popiel, A. i Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 13:45)