SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium monograficzne IIC - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium monograficzne IIC - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SMER2C
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 

1. Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju, edukacji, rehabilitacji, społecznej integracji i inkluzji oraz normalizacji życia dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

2. Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi istoty, koncepcji, etiologii, diagnozy oraz profilaktyki niepełnosprawności intelektualnej.

3. Uwrażliwienie studentów na problemy doświadczane przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną, np. deficyty w zakresie wsparcia społecznego w różnych sferach  życiowej aktywności, konieczność usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń itp.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwojowa, psychologia wychowawcza, psychologia kliniczna i psychologia społeczna.

Zakres tematyczny

1. Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika), jej przedmiot zainteresowań, cele, zadania i rys historyczny.

2. Współczesne interpretacje istoty niepełnosprawności intelektualnej, koncepcje i perspektywy badawcze z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakiej.

3. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Analiza Konwencji Praw Osób z Niepełnosprawnościami oraz Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2020-2030 w Polsce. Założenia Projektu Inclusion Europe w odniesieniu do Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. 

4. Charakterystyka przyczyn niepełnosprawności intelektualnej oraz przemian w klasyfikowaniu i ujmowaniu możliwości rozwoju, rehabilitacji i edukacji (ujmowanej całożyciowo) osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu.

5. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie ekosystemu. Społeczno-ekologiczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej i jego konsekwencje dla systemu wsparcia, edukacji i rehabilitacji osób z tą niepełnosprawnością

6. Organizacja edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej wielotorowość i zróżnicowanie, np. ze względu na zakres i miejsce udzielania spersonalizowanego wsparcia. Edukacja inkluzyjna osób z niepełnosprawnością intelektualną - stopień upowszechnienia i realizacja założeń.

7. Problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną i formy ich wspierania. Funkcjonowanie placówek dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną; kwestia ustawicznego kształcenia tych osób, wsparcia w zatrudnieniu, ograniczania problemów społecznych zwielokrotniających ich niepełnosprawność. .

8. Wskazanie najistotniejszych współczesnych problemów w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich eliminowania - konieczność uwrażliwiania społeczeństwa na potrzeby tych osób, usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń, wskazywanie możliwości normalizacji życia we wszystkich jego sferach (edukacyjnej, rodzinnej, zawodowej itp.).

 

Metody kształcenia

Dyskusja problemowa, praca indywidualna i w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Seminarium (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z seminarium składają się oceny za aktywności na zajęciach;

aktywność studenta na zajęciach: opracowanie i prezentacja w czasie zajęć zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu; 

narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe,

przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:

- różnice w koncepcjach ujmowania istoty niepełnosprawności intelektualnej oraz charakterystyka osób z różnym stopniem tej niepełnosprawności,

- analiza walorów i ograniczeń aktualnych form kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną (kształcenie segregacyjne, integracyjne i włączające)

- uwarunkowania trudności wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin 

Skala ocen za aktywność na seminarium: ndst. (2.0). dst. (3,0), dst. plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0)

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen za aktywności na zajęciach. Ocena: średnia arytmetyczna ocen za aktywności na zajęciach.

 

Literatura podstawowa

 

1. Bobińska K., Gałecki P., Pietras T. (red.) (2012) Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

2. Janiszewska-Nieścioruk Z., Mróz A., Gembara U. (red.) (2019) (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ

3. Olechnowicz H. (2019) Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PWN

4. Speck O. (2015) Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia

5. Zasępa E. (2017) Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Literatura uzupełniająca

 

1. Janiszewska-Nieścioruk Z., Nieścioruk J. (2019) The problematic nature of the social inclusion of people with intellectual disability, Konteksty Pedagogiczne, no. 2

2. Obuchowska I. (red.) (1995) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP

3. Wojnarowska A. (2021) Niepełnosprawność intelektualna i praca. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls"

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 13:47)