SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium monograficzne IIC - Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-SMER2C |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju, edukacji, rehabilitacji, społecznej integracji i inkluzji oraz normalizacji życia dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
2. Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi istoty, koncepcji, etiologii, diagnozy oraz profilaktyki niepełnosprawności intelektualnej.
3. Uwrażliwienie studentów na problemy doświadczane przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną, np. deficyty w zakresie wsparcia społecznego w różnych sferach życiowej aktywności, konieczność usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń itp.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologia rozwojowa, psychologia wychowawcza, psychologia kliniczna i psychologia społeczna.
1. Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika), jej przedmiot zainteresowań, cele, zadania i rys historyczny.
2. Współczesne interpretacje istoty niepełnosprawności intelektualnej, koncepcje i perspektywy badawcze z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakiej.
3. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Analiza Konwencji Praw Osób z Niepełnosprawnościami oraz Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2020-2030 w Polsce. Założenia Projektu Inclusion Europe w odniesieniu do Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.
4. Charakterystyka przyczyn niepełnosprawności intelektualnej oraz przemian w klasyfikowaniu i ujmowaniu możliwości rozwoju, rehabilitacji i edukacji (ujmowanej całożyciowo) osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu.
5. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie ekosystemu. Społeczno-ekologiczne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej i jego konsekwencje dla systemu wsparcia, edukacji i rehabilitacji osób z tą niepełnosprawnością
6. Organizacja edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej wielotorowość i zróżnicowanie, np. ze względu na zakres i miejsce udzielania spersonalizowanego wsparcia. Edukacja inkluzyjna osób z niepełnosprawnością intelektualną - stopień upowszechnienia i realizacja założeń.
7. Problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną i formy ich wspierania. Funkcjonowanie placówek dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną; kwestia ustawicznego kształcenia tych osób, wsparcia w zatrudnieniu, ograniczania problemów społecznych zwielokrotniających ich niepełnosprawność. .
8. Wskazanie najistotniejszych współczesnych problemów w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich eliminowania - konieczność uwrażliwiania społeczeństwa na potrzeby tych osób, usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń, wskazywanie możliwości normalizacji życia we wszystkich jego sferach (edukacyjnej, rodzinnej, zawodowej itp.).
Dyskusja problemowa, praca indywidualna i w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Seminarium (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z seminarium składają się oceny za aktywności na zajęciach;
aktywność studenta na zajęciach: opracowanie i prezentacja w czasie zajęć zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu;
narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe,
przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach:
- różnice w koncepcjach ujmowania istoty niepełnosprawności intelektualnej oraz charakterystyka osób z różnym stopniem tej niepełnosprawności,
- analiza walorów i ograniczeń aktualnych form kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną (kształcenie segregacyjne, integracyjne i włączające)
- uwarunkowania trudności wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin
Skala ocen za aktywność na seminarium: ndst. (2.0). dst. (3,0), dst. plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0)
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen za aktywności na zajęciach. Ocena: średnia arytmetyczna ocen za aktywności na zajęciach.
1. Bobińska K., Gałecki P., Pietras T. (red.) (2012) Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo
2. Janiszewska-Nieścioruk Z., Mróz A., Gembara U. (red.) (2019) (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zielona Góra, Oficyna Wydawnicza UZ
3. Olechnowicz H. (2019) Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: PWN
4. Speck O. (2015) Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia
5. Zasępa E. (2017) Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
1. Janiszewska-Nieścioruk Z., Nieścioruk J. (2019) The problematic nature of the social inclusion of people with intellectual disability, Konteksty Pedagogiczne, no. 2
2. Obuchowska I. (red.) (1995) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP
3. Wojnarowska A. (2021) Niepełnosprawność intelektualna i praca. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls"
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 13:47)