SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy zarządzania organizacjami |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-PZO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Zapoznanie się studentów z wiedzą z zakresu teorii Zarządzania Organizacjami; W tym poznanie funkcji kierowania: planowania, organizowania, motywowania oraz kontrolowania. Wyróżnienie przywództwa jako kompetencji wymaganej od współczesnych liderów. Zorientowanie studentów na podstawowe problemy w praktyce zarządzania organizacjami, identyfikowanie otoczenia organizacji jak również czynników wewnętrznych determinujących funkcjonowanie organizacji. Poznanie kontekstu szkół zarządzania oraz ewolucji teorii organizacji i zarządzania.
Brak.
Wykłady:
Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Klasyczna teoria organizacji, szkoła behawioralna, szkoła ilościowa, kierunek systemowy i kierunek sytuacyjny w organizacji i zarządzaniu.
Naukowa organizacja pracy - podstawowe założenia teoretyczne szkół, główni reprezentanci i ich osiągnięcia a współczesna praktyka zarządzania.
Funkcje kierowania: planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie. Przywództwo.
Ćwiczenia:
Funkcje kierowania, role kierownicze, kompetencje kierownicze;
Planowanie, proces, zasady, kompetencje menadżera, analiza sytuacji problemowych
Organizowanie proces, zasady, kompetencje członków organizacji (menedżera, zespołu) analiza sytuacji problemowych
Motywowanie, potrzeby, oczekiwania, bodźce, zasady, analiza sytuacji problemowych
Przewodzenie, uwarunkowania indywidualne i organizacyjne, analiza sytuacji problemowych
Kontrolowanie, kontrola, a kontroling, proces, kompetencje członków organizacji, analiza sytuacji problemowych;
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach z wykorzystaniem mnemotechnik uczenia się
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocenę końcową: ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą: od 3,0 do 3,34 - dostateczny; od 3,35 do 3,74 - dostateczny plus, od 3,75 do 4,34 - dobry, od 4,35 do 4,74 - dobry plus, od 4,75 do 5,0 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Zaliczenie wykładu: Egzamin w formie testu;
Zaliczenie ćwiczeń - na podstawie:
- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji, ,pracy z tekstem, analizy przypadków;
- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji, pracy z tekstem;
- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, nieobecność na zajęciach należy zaliczyć przygotowując pracę pisemną na zadany temat;
Betlejewska M. (red.) Dołhasz M., Fudaliński J., Kosala M., (2020). Podstawy zarządzania Koncepcje Strategie Zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PWN
Korzeniowski L. (2019). Podstawy zarządzania organizacjami, Difin
Robbins S., DeCenzo D.,(2002). Podstawy zarządzania, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (2022). Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN
Ratajczak Z., (2008). Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN
Stoner J. A. F., Freeman R. E., Gilbert D. R. jr, (2011) Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Grifin R. W., (2022) Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN
Ugoani, J, Self-Leadership and Its Influence on Organizational Effectiveness (April 26, 2021). International Journal of Economics and Business Administration Vol. 7, No. 2, 2021, pp. 38-47 ,
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:04)