SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pierwszy kontakt z pacjentem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pierwszy kontakt z pacjentem
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PKzP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia kliniczna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Konrad Opaliński
  • dr Marcin Florkowski
  • mgr Piotr Przybylski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy i ćwiczenie umiejętności niezbędnych w nawiązaniu pierwszego kontaktu z klientem, a także rozwoju samoświadomości w rozpoznawaniu własnych zasobów i ograniczeń w relacji terapeutycznej. Analiza gromadzonych przez studentów doświadczeń z roli osoby pomagającej oraz odgrywania roli pacjenta; poszerzanie świadomości własnych kompetencji psychologicznych i umiejętności praktycznych. Nauka umiejętności zbierania wywiadu od pacjenta oraz nadawania znaczenia zebranym informacjom w kontekście diagnozy i planowania dalszych etapów postepowania pomocowego. 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej, poznawczej, społecznej i poradnictwa. Wiedza z zakresu psychopatologii oraz diagnozy psychologicznej. 

Zakres tematyczny

Umiejętności i zasoby psychologa w relacji pomagania. Zasady relacji pomagania. Struktura kontaktu z pacjentem/klientem. Obserwacja psychologiczna. Planowanie, prowadzenie i opracowanie zebranego wywiadu z pierwszego spotkania z pacjentem/klientem.

Analiza problemów zgłaszanych przez klientów. Etyka zawodowa w pierwszym kontakcie z klientem. Budowanie podstaw kontraktu terapeutycznego. Mechanizmy psychologiczne i społeczne występujące podczas pierwszego kontaktu. Pierwszy kontakt jako podstawa prowadzenia dalszych działań diagnostycznych i terapeutycznych.

Metody kształcenia

Wykład/projekt z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji.  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WARUNKI ZALICZENIA: 

  1. Na podstawie obecności na zajęciach – dopuszczalne 2 nieobecności, nieusprawiedliwioną nieobecność należy nadrobić przygotowując pracę pisemną na zadany temat
  2. Na podstawie udziału w doświadczeniach: odgrywanie scenek typy (pacjent-terapeuta),
  3. Na podstawie napisanego raportu - warunki formalne i merytoryczne przedstawione są podczas pierwszych zajęć, 

Maksymalna liczba punktów: 24

Ocena:

dostateczny / liczba punktów 13-14

dostateczny plus /  liczba punktów 15-16

dobry /  liczba punktów 17-18

dobry plus / liczba punktów 19-21

bardzo dobry / liczba punktów 22-24

Literatura podstawowa

  1. Engel-Bernatowicz, A. (2009). Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejz (red.), Wywiad psychologiczny (t. 1, 2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. 
  2. Markus, M. (1993). Tworzenie kontraktu terapeutycznego. Pomaganie bez oporu (wg. J. Enright’a). W: J. Santorski (red.), ABC psychologicznej pomocy. Warszawa: J. Santorski & CO Agencja wydawnicza.
  3. Suchańska A. (1993). Trójkąt Dramatyczny i gry ratownicze. W: J. Santorski (red.), ABC psychologicznej pomocy. Warszawa: J. Santorski & CO Agencja wydawnicza.
  4. Trzebińska, E. (2005). Przygotowanie do psychoterapii i jej przebieg. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki (s. 109-134), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca

  1. Bolsinger, J., Jaeger, M., Hoff, P., & Theodoridou, A. (2020). Challenges and Opportunities in Building and Maintaining a Good Therapeutic Relationship in Acute Psychiatric Settings: A Narrative Review. Frontiers in Psychiatry, 10. https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyt.2019.00965
  2. Cataldo, F., Chang, S., Mendoza, A., & Buchanan, G. (2021). A Perspective on Client-Psychologist Relationships in Videoconferencing Psychotherapy: Literature Review. JMIR Mental Health, 8(2), e19004. https://doi.org/10.2196/19004
  3. Drat-Ruszczak K., Drążkowska-Zielińska E. (red.), (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica".
  4. Feltham C., Horton I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Gdańsk: GWP.
  5. Horvath, A. O. (2005). The therapeutic relationship: Research and theory. Psychotherapy Research, 15(1–2), 3–7, https://doi.org/10.1080/10503300512331339143
  6. Opoczyńska, M. (2007). Próby relacji, czyli etyka psychoterapii. Psychoterapia 3 (142), 15–22.
  7. Wojciechowska J. (2005). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?. W: A. Brzezińska [red.], Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  8. Ziółkowska, B. (2010). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? W: A. Brzezińska [red.], Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:15)