Dostarczenie wiedzy i ćwiczenie umiejętności niezbędnych w nawiązaniu pierwszego kontaktu z klientem, a także rozwoju samoświadomości w rozpoznawaniu własnych zasobów i ograniczeń w relacji terapeutycznej. Analiza gromadzonych przez studentów doświadczeń z roli osoby pomagającej oraz odgrywania roli pacjenta; poszerzanie świadomości własnych kompetencji psychologicznych i umiejętności praktycznych. Nauka umiejętności zbierania wywiadu od pacjenta oraz nadawania znaczenia zebranym informacjom w kontekście diagnozy i planowania dalszych etapów postepowania pomocowego.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej, poznawczej, społecznej i poradnictwa. Wiedza z zakresu psychopatologii oraz diagnozy psychologicznej.
Zakres tematyczny
Umiejętności i zasoby psychologa w relacji pomagania. Zasady relacji pomagania. Struktura kontaktu z pacjentem/klientem. Obserwacja psychologiczna. Planowanie, prowadzenie i opracowanie zebranego wywiadu z pierwszego spotkania z pacjentem/klientem.
Analiza problemów zgłaszanych przez klientów. Etyka zawodowa w pierwszym kontakcie z klientem. Budowanie podstaw kontraktu terapeutycznego. Mechanizmy psychologiczne i społeczne występujące podczas pierwszego kontaktu. Pierwszy kontakt jako podstawa prowadzenia dalszych działań diagnostycznych i terapeutycznych.
Metody kształcenia
Wykład/projekt z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
WARUNKI ZALICZENIA:
Na podstawie obecności na zajęciach – dopuszczalne 2 nieobecności, nieusprawiedliwioną nieobecność należy nadrobić przygotowując pracę pisemną na zadany temat
Na podstawie udziału w doświadczeniach: odgrywanie scenek typy (pacjent-terapeuta),
Na podstawie napisanego raportu - warunki formalne i merytoryczne przedstawione są podczas pierwszych zajęć,
Maksymalna liczba punktów: 24
Ocena:
dostateczny / liczba punktów 13-14
dostateczny plus / liczba punktów 15-16
dobry / liczba punktów 17-18
dobry plus / liczba punktów 19-21
bardzo dobry / liczba punktów 22-24
Literatura podstawowa
Engel-Bernatowicz, A. (2009). Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejz (red.), Wywiad psychologiczny (t. 1, 2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Markus, M. (1993). Tworzenie kontraktu terapeutycznego. Pomaganie bez oporu (wg. J. Enright’a). W: J. Santorski (red.), ABC psychologicznej pomocy. Warszawa: J. Santorski & CO Agencja wydawnicza.
Suchańska A. (1993). Trójkąt Dramatyczny i gry ratownicze. W: J. Santorski (red.), ABC psychologicznej pomocy. Warszawa: J. Santorski & CO Agencja wydawnicza.
Trzebińska, E. (2005). Przygotowanie do psychoterapii i jej przebieg. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki (s. 109-134), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca
Bolsinger, J., Jaeger, M., Hoff, P., & Theodoridou, A. (2020). Challenges and Opportunities in Building and Maintaining a Good Therapeutic Relationship in Acute Psychiatric Settings: A Narrative Review. Frontiers in Psychiatry, 10. https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyt.2019.00965
Cataldo, F., Chang, S., Mendoza, A., & Buchanan, G. (2021). A Perspective on Client-Psychologist Relationships in Videoconferencing Psychotherapy: Literature Review. JMIR Mental Health, 8(2), e19004. https://doi.org/10.2196/19004
Drat-Ruszczak K., Drążkowska-Zielińska E. (red.), (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica".
Feltham C., Horton I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Gdańsk: GWP.
Horvath, A. O. (2005). The therapeutic relationship: Research and theory. Psychotherapy Research, 15(1–2), 3–7, https://doi.org/10.1080/10503300512331339143
Opoczyńska, M. (2007). Próby relacji, czyli etyka psychoterapii. Psychoterapia 3 (142), 15–22.
Wojciechowska J. (2005). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?. W: A. Brzezińska [red.], Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ziółkowska, B. (2010). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? W: A. Brzezińska [red.], Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 14:15)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.