SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia ekonomiczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PEk |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest ukazanie obecnej i potencjalnej roli psychologii w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych dotykających obecnie jednostki, grupy, organizacje i społeczeństwa poprzez przedstawienie studentom podstawowych pojęć związanych z psychologią ekonomiczną, wskazanie na stałe mechanizmy funkcjonowania w zakresie zachowań ekonomicznych: inwestowania, ubezpieczania się, oszczędzania, zadłużania się, czy hazardu oraz gier ekonomicznych a także mechanizmy tworzenia i oddziaływania reklam.
Znajomość psychologii ogólnej (percepcja, uczenie się i pamięć, podejmowanie decyzji, emocje i motywacje, percepcja społeczna etc).
Wykład:
1. Człowiek, jako istota dokonująca działań ekonomicznych. Przedmiot psychologii ekonomicznej. Teoria perspektywy jako opisowy model wyborów ekonomicznych.
2. Pułapki podejmowania decyzji finansowych. Skłonności poznawcze i motywacyjne inwestorów.
3. Percepcja nadprogowa, peryferyczna i podprogowa a promocja.
4. Społeczne i moralne aspekty zachowań ekonomicznych.
5. Podatki: funkcje, wiedza i uwarunkowania (nie)płacenia podatków.
Ćwiczenia:
1. Mechanizmy i motywy ubezpieczania się.
2. Psychologiczne aspekty oszczędzania.
3. Własność i posiadanie. Symboliczna wartość dóbr oraz konsumpcja ostentacyjna.
4. Hazard: wyjaśnienie psychologiczne, prawidłowości, odmiany.
5. Dobrobyt i jego korelaty w aspekcie mikro i makro.
6. Socjalizacja ekonomiczna.
7. Teoria gier.
Wykład: Wykład wspomagany prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, prezentacje multimedialne, gry interaktywne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: pozytywne zaliczenie ćwiczeń oraz uzyskanie min. 60% poprawnych odpowiedzi w pisemnym teście zaliczeniowym (progi ocen z testu: 60-68% 3,0; 68-74% 3,5; 75-84% 4,0; 85-90% 4,5; 91-100% 5,0).
W przypadku niemożliwości przeprowadzenia zaliczenia na ocenę w formie testowej z przyczyn niezależnych od egzaminatora lub niemożności zapewnienia jednoznacznie samodzielnej pracy studenta przeprowadza się egzamin ustny.
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną na podstawie:
- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku aktywności studenta weryfikowanej poprzez zadania aktywność na zajęciach (0-20 punktów)
- ocen cząstkowych z praktycznych umiejętności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas prezentacji zagadnień w grupach (0-20 punktów)
Kryteria (0-3 pkt w jednym kryterium) - i ocena z prezentacji na sakli 0-5
0-8->1; 9-16->2; 10-24->3; 25-32->4; 33-40->5
Zawartość merytoryczna - (zgodna z tematem; dostosowana do możliwości odbiorców i potencjału tematu
Język prezentacji - (fachowa terminologia, poprawność językowa)
Zwięzłość - (krótkie zdania, równoważniki zdań, hasła→ sedno)
Czytelność - (wielkość czcionki, układ, tempo wyświetlania)
Estetyka - (kolor, grafika, animacje, dźwięk)
Staranność
Czas prezentacji - (wykorzystanie zaplanowanego czasu)
Innowacyjność - (praca przyciągająca uwagę, pomysłowa, niekonwencjonalna)
Z obu tych części student musi uzyskać minimum 20 punktów by zaliczyć przedmiot.
- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (kolokwium – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i zadaną literaturę) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (tj. 18 punktów) -sprawdzian na 30 punktów
Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu
40-47 punktów- ocena 3,0; 48-51 punktów ocena 3,5; 52- 58 punktów ocena 4,0; 59- 65 punktów ocena 4,5; 66-70 punktów ocena 5,0
Tyszka, T. (red.) (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.
Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN.
Górnik-Durose, M. (2002). Psychologiczne aspekty posiadania: między instrumentalnością a społeczną użytecznością dóbr materialnych. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Niesiobędzka M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Liberda, Z. B. (2013). Przezorność: kto oszczędza w Polsce. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu.
Kanheman D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina.
Solomon, M. R. (2006). Zachowania i zwyczaje konsumentów. Gliwice: Helion [rozdz. 9 „Zmiana opinii a komunikacja interaktywna”]
Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP [rozdz. 6 „Człowiek w reklamie]
Kolańska-Stronka M, Gorbaniuk O. (2022). Materialism, conspicuous consumption, and brand engagement in self-concept: a study of teenagers. Current Issues in Personality Psychology, 10(1):39-48. doi:10.5114/cipp.2021.110060.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 20:00)