SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy psychoterapii w aspekcie zdrowia seksualnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy psychoterapii w aspekcie zdrowia seksualnego
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PPwAZS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Konrad Opaliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- poznanie aktualnego stanu wiedzy odnośnie problemów seksualnych w psychoterapii

- poznanie przez studentów form oddziaływań psychoterapeutycznych w kontekście zdrowia seksualnego

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologicznych podstaw zachowań seksualnych, psychologii klinicznej oraz zdrowia seksualnego

Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy seksualności, Psychologia zaburzeń, Zdrowie seksualne i reprodukcyjne

 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu:

- Problemy seksualne w psychoterapii

- Cele i rodzaje psychoterapii w kontekście zdrowia seksualnego

- Przegląd podejść psychoterapeutycznych w kontekście zdrowia seksualnego

- Badania nad skutecznością oddziaływań psychoterapeutycznych w aspekcie zdrowia seksualnego

- Leczenie zaburzeń seksualnych

- Znaczenie i formy monitorowania procesu terapeutycznego

- Prawne oraz etyczne aspekty psychoterapii oraz pracy psychoterapeuty

 

Problematyka laboratorium:

- Podejścia psychoterapeutyczne stosowane w kontekście zdrowia seksualnego: behawioryzm, psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna, psychoterapia humanistyczna i egzystencjalna, psychoterapia poznawczo-behawioralna, psychoterapia systemowa

- Przebieg postępowania psychoterapeutycznego oraz oraz ocena efektów oddziaływań terapeutycznych

- Wywiad w procesie psychoterapeutycznym

- Rola osoby terapeuty w psychoterapii oraz relacja terapeutyczna

Metody kształcenia

Wykład, studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie pracy zaliczeniowej oraz aktywności w trakcie zajęć.

Praca zaliczeniowa jest oceniana na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - praca zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, student wykazuje własne przemyślenia i oceny

Ocena dobra - praca w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry

Ocena dostateczna - praca zasadniczo poprawna, występują nieliczne błędy merytoryczne

Ocena niedostateczna - praca zawierająca błędy merytoryczne, jest niezgodna z aktualnym stanem wiedzy, braki w wiadomościach koniecznych

 

Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z pytań zamkniętych i/lub otwartych. 

Egzamin pisemny jest oceniany na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - odpowiedź zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, brak błędów merytorycznych

Ocena dobra - odpowiedź w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry

Ocena dostateczna - odpowiedź zasadniczo poprawna, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, występują nieliczne błędy merytoryczne

Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Literatura podstawowa

1. Rawińska, M. (2018). Zaburzenia seksualne a psychoterapia poznawczo-behawioralna. Warszawa: PZWL.

2. Cierpiałkowska, L., Groth, J., Turbaczewska-Brakoniecka, I. (red.) (2019). Seksualność i problemy seksualne z perspektywy psychodynamicznej, Warszawa: PZWL.

3. Leiblum, S., Rosen, C.R. (2005). Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP.

4. Potter, C. (2019). How Psychotherapy Helps Us Understand Sexual Relationships.Taylor & Francis Ltd.

Literatura uzupełniająca

1. Colin, F., Horton, I. (2021). Psychoterapia i poradnictwo, t.I. Gdańsk: GWP.

2. Colin, F., Horton, I. (2021). Psychoterapia i poradnictwo, t.II. Gdańsk: GWP.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 20:27)