SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy psychoterapii w aspekcie zdrowia seksualnego |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPwAZS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Występuje w specjalnościach | Psychoseksuologia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- poznanie aktualnego stanu wiedzy odnośnie problemów seksualnych w psychoterapii
- poznanie przez studentów form oddziaływań psychoterapeutycznych w kontekście zdrowia seksualnego
Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologicznych podstaw zachowań seksualnych, psychologii klinicznej oraz zdrowia seksualnego
Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy seksualności, Psychologia zaburzeń, Zdrowie seksualne i reprodukcyjne
Problematyka wykładu:
- Problemy seksualne w psychoterapii
- Cele i rodzaje psychoterapii w kontekście zdrowia seksualnego
- Przegląd podejść psychoterapeutycznych w kontekście zdrowia seksualnego
- Badania nad skutecznością oddziaływań psychoterapeutycznych w aspekcie zdrowia seksualnego
- Leczenie zaburzeń seksualnych
- Znaczenie i formy monitorowania procesu terapeutycznego
- Prawne oraz etyczne aspekty psychoterapii oraz pracy psychoterapeuty
Problematyka laboratorium:
- Podejścia psychoterapeutyczne stosowane w kontekście zdrowia seksualnego: behawioryzm, psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna, psychoterapia humanistyczna i egzystencjalna, psychoterapia poznawczo-behawioralna, psychoterapia systemowa
- Przebieg postępowania psychoterapeutycznego oraz oraz ocena efektów oddziaływań terapeutycznych
- Wywiad w procesie psychoterapeutycznym
- Rola osoby terapeuty w psychoterapii oraz relacja terapeutyczna
Wykład, studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie pracy zaliczeniowej oraz aktywności w trakcie zajęć.
Praca zaliczeniowa jest oceniana na podstawie następujących kryteriów:
Ocena bardzo dobra - praca zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, student wykazuje własne przemyślenia i oceny
Ocena dobra - praca w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, brak błędów merytorycznych, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry
Ocena dostateczna - praca zasadniczo poprawna, występują nieliczne błędy merytoryczne
Ocena niedostateczna - praca zawierająca błędy merytoryczne, jest niezgodna z aktualnym stanem wiedzy, braki w wiadomościach koniecznych
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego składającego się z pytań zamkniętych i/lub otwartych.
Egzamin pisemny jest oceniany na podstawie następujących kryteriów:
Ocena bardzo dobra - odpowiedź zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, brak błędów merytorycznych
Ocena dobra - odpowiedź w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, nie wyczerpuje pojęć oraz zagadnień w sposób bardzo dobry
Ocena dostateczna - odpowiedź zasadniczo poprawna, student zna pojęcia oraz zagadnienia poruszane podczas wykładów, występują nieliczne błędy merytoryczne
Ocena niedostateczna - brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne
1. Rawińska, M. (2018). Zaburzenia seksualne a psychoterapia poznawczo-behawioralna. Warszawa: PZWL.
2. Cierpiałkowska, L., Groth, J., Turbaczewska-Brakoniecka, I. (red.) (2019). Seksualność i problemy seksualne z perspektywy psychodynamicznej, Warszawa: PZWL.
3. Leiblum, S., Rosen, C.R. (2005). Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP.
4. Potter, C. (2019). How Psychotherapy Helps Us Understand Sexual Relationships.Taylor & Francis Ltd.
1. Colin, F., Horton, I. (2021). Psychoterapia i poradnictwo, t.I. Gdańsk: GWP.
2. Colin, F., Horton, I. (2021). Psychoterapia i poradnictwo, t.II. Gdańsk: GWP.
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 20:27)