SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wykład monograficzny IIA - Psychologia bliskich związków i relacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wykład monograficzny IIA - Psychologia bliskich związków i relacji
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-WMPB2A
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- poznanie znaczenia bliskich związków i relacji interpersonalnych w życiu człowieka na każdym etapie jego rozwoju

- rozpoznanie psychologicznych mechanizmów leżących u podstaw tworzenia się i utrzymywania bliskich związków i relacji interpersonalnych

- identyfikacja czynników sprzyjających i niesprzyjających tworzeniu bliskich relacji interpersonalnych

Wymagania wstępne

Wymagania formalne: Wiedza z przedmiotów:  Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia społeczna, Psychologia osobowości.

Zakres tematyczny

Wykład:

1. Rozwój i znaczenie więzi emocjonalnych w różnych okresach życia człowieka,

2. Zaburzenia więzi w rozwoju - przyczyny, uwarunkowania. Związek między stylem przywiązania w dzieciństwie a stylem przywiązania w związku romantycznym. Bliskie relacje a inteligencja emocjonalna i społeczna.

3. Wchodzenie w bliskie intymne relacje w dorosłości. Psychologiczne definicje i teorie miłości. Rozwój związku romantycznego.

4. Trudności i zakłócenia w bliskich relacjach. Zakłócenia w komunikacji interpersonalnej w bliskich relacjach. Komunikacja w diadzie. Gry psychologiczne małżeńskie.

5. Bliskie relacje z punktu widzenia psychologii pozytywnej i humanistycznej -  poszukiwanie szczęścia a tworzenie związków, więzi emocjonalne a rozwój osobisty jednostki.

 

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, wykład konwersatoryjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z wykładu na podstawie pisemnych prac zaliczeniowych, związanych z tematyką wykładów (tematy sformułowane przez prowadzącego, do wyboru przez studentów). Udział w dyskusji podczas wykładów może podwyższyć ocenę z wykładów o 1 stopień.

Ocena końcowa jest oceną z wykładu.

Literatura podstawowa

  • Adler, R., Rosenfeld, L., Proctor II, R. (2006). Relacje interpersonalne. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, s. s. 259-266.
  • Carr, A. (2004). Psychologia pozytywna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. s. 40-46.
  • Corey, G., Corey, M., S. (2010). Bliskie związki i miłość. [W:] Stewart, J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 411-427.
  • Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Łoś Z. (2010), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
  • Machin A. (2022), Dlaczego kochamy. Naukowe kulisy najbliższych więzi. Wydawnictwo: Słowne.

Literatura uzupełniająca

  • Argyle, M. (2004). Psychologia szczęścia. Warszawa: Astrum, s. 22-37.
  • Berne E. (2007), W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
  • Carlson, Dinkmeyer. (2003). Szczęśliwe małżeństwo. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Sternberg K. (2013), Psychology of love. Springer Publishing Company.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 17:59)