SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy psychopatologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy psychopatologii
Kod przedmiotu 12.2-WP-PSChM-PPpat
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cele przedmiotu:

  • Zapoznanie się studentów z różnymi dziedzinami nauki zajmującymi się zaburzeniami psychicznymi i zachowania.
  • Zapoznanie studentów z definicjami pojęć norma, normalność, zaburzenie psychiczne i zachowania. Trzy typy kryteriów normalności: ilościowa, społeczno-kulturowa oraz teoretyczna.
  • Poszerzenie wiedzy studentów o zasadności podziału psychopatologii na dwie dziedziny: psychopatologię ogólną i szczegółową. 
  • Zapoznanie studentów z przejawami zaburzeń procesów poznawczych, pamięci, emocjonalnych i świadomości.
  • Zapoznanie studentów z obrazem klinicznym podstawowych jednostek klinicznych: schizofrenia i zaburzenia psychotyczne; zaburzenia lękowe i zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży.
  • Ogólne zasady procedury postępowania diagnostycznego w zakresie diagnozy nozologicznej na podstawie klasyfikacji ICD-11 i DSM-5.

 

 

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii ogólnej, psychologii emocji i motywacji oraz biologicznych podstaw zachowania. 

Zakres tematyczny

  1. Przedmiot badań psychopatologii i psychiatrii, udział innych dziedzin w opisaniu i wyjaśnieniu uwarunkowań zaburzeń psychicznych i zachowania. 
  2. Definicje pojęć norma, normalność, zaburzenie psychiczne i zachowania. Trzy typy kryteriów normalności: ilościowa, społeczno-kulturowa oraz teoretyczna.
  3. Psychopatologia ogólna i szczegółowa. Miejsce psychopatologii rozwojowej w modelach medycznych ICD i DSM.
  4. Psychopatologia ogólna: zaburzenia procesów poznawczych, pamięci, emocjonalnych i świadomości.
  5. Psychopatologia jednostek klinicznych - schizofrenii i zespołów psychotyczne u dzieci, młodzieży i dorosłych.
  6. Psychopatologia jednostek klinicznych: zaburzenia lękowych u dzieci, młodzieży i dorosłych
  7. Psychopatologia jednostek klinicznych: zaburzenia nastroju - depresja wielka  u dzieci, młodzieży i dorosłych. 
  8. Diagnoza różnicowa - ogólne zasady formułowania diagnozy na podstawie ICD i DSM

Metody kształcenia

wykład z przedstawieniem przykładowych case-study

ćwiczenia, dyskusje, przedstawienie case-study

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin pisemny, testowy i pytania otwarte.

Kolokwium ustne oraz ocena pozytywna z aktywności na zajęciach.

Literatura podstawowa

Cierpiałkowska, L. (2018). Psychopatologia (r. 1, 4, 5, 6, 8, 11). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Cierpiałkowska, L., Soroko, E. Sęk, H. (2016). Modele diagnozy klinicznej a problemy diagnostyczne. W: L. Cierpiałkowska, H. Sek (red.). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

 

 

Literatura uzupełniająca

  • DSM-5 (2018). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych. Warszawa: Urban & Partner EDRA.
  • Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Kraków – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Gałecki, P. (red.). (2022). Badanie stanu fizycznego. Rozpoznania według ICD-11. Wrocław: edra Urban&Partner.
  • Krawczyk, P. Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO. Psychiatria Polska, 54(1): 7–20.
  • Barlow, D. H. (red.). (2008). Clinical handbook of psychological disorders: A step-by-step treatment manual (4 wyd.). The Guilford Press.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-04-2023 21:17)