Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
-
-
Egzamin
Ćwiczenia
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Cele przedmiotu:
Zapoznanie się studentów z różnymi dziedzinami nauki zajmującymi się zaburzeniami psychicznymi i zachowania.
Zapoznanie studentów z definicjami pojęć norma, normalność, zaburzenie psychiczne i zachowania. Trzy typy kryteriów normalności: ilościowa, społeczno-kulturowa oraz teoretyczna.
Poszerzenie wiedzy studentów o zasadności podziału psychopatologii na dwie dziedziny: psychopatologię ogólną i szczegółową.
Zapoznanie studentów z przejawami zaburzeń procesów poznawczych, pamięci, emocjonalnych i świadomości.
Zapoznanie studentów z obrazem klinicznym podstawowych jednostek klinicznych: schizofrenia i zaburzenia psychotyczne; zaburzenia lękowe i zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży.
Ogólne zasady procedury postępowania diagnostycznego w zakresie diagnozy nozologicznej na podstawie klasyfikacji ICD-11 i DSM-5.
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii ogólnej, psychologii emocji i motywacji oraz biologicznych podstaw zachowania.
Zakres tematyczny
Przedmiot badań psychopatologii i psychiatrii, udział innych dziedzin w opisaniu i wyjaśnieniu uwarunkowań zaburzeń psychicznych i zachowania.
Definicje pojęć norma, normalność, zaburzenie psychiczne i zachowania. Trzy typy kryteriów normalności: ilościowa, społeczno-kulturowa oraz teoretyczna.
Psychopatologia ogólna i szczegółowa. Miejsce psychopatologii rozwojowej w modelach medycznych ICD i DSM.
Psychopatologia ogólna: zaburzenia procesów poznawczych, pamięci, emocjonalnych i świadomości.
Psychopatologia jednostek klinicznych - schizofrenii i zespołów psychotyczne u dzieci, młodzieży i dorosłych.
Psychopatologia jednostek klinicznych: zaburzenia lękowych u dzieci, młodzieży i dorosłych
Psychopatologia jednostek klinicznych: zaburzenia nastroju - depresja wielka u dzieci, młodzieży i dorosłych.
Diagnoza różnicowa - ogólne zasady formułowania diagnozy na podstawie ICD i DSM
Metody kształcenia
wykład z przedstawieniem przykładowych case-study
ćwiczenia, dyskusje, przedstawienie case-study
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Egzamin pisemny, testowy i pytania otwarte.
Kolokwium ustne oraz ocena pozytywna z aktywności na zajęciach.
Literatura podstawowa
Cierpiałkowska, L. (2018). Psychopatologia (r. 1, 4, 5, 6, 8, 11). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Cierpiałkowska, L., Soroko, E. Sęk, H. (2016). Modele diagnozy klinicznej a problemy diagnostyczne. W: L. Cierpiałkowska, H. Sek (red.). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Morrison, J. (2016). DSM-5 bez tajemnic. Kraków – Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gałecki, P. (red.). (2022). Badanie stanu fizycznego. Rozpoznania według ICD-11. Wrocław: edra Urban&Partner.
Krawczyk, P. Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO. Psychiatria Polska, 54(1): 7–20.
Barlow, D. H. (red.). (2008). Clinical handbook of psychological disorders: A step-by-step treatment manual (4 wyd.).The Guilford Press.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-04-2023 21:17)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.