SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rzeczywistość rozszerzona XR (eXtended Reality) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rzeczywistość rozszerzona XR (eXtended Reality)
Kod przedmiotu 08.9--LPKSGP-RZRXR-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Literatura popularna i kreacje światów gier
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Sławomir Nikiel, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z możliwościami środowisk wirtualnej rzeczywistości z uwzględnieniem pakietów aplikacji i środowisk deweloperskich. Ukształtowanie wśród studentów zrozumienia terminologii i podstawowej funkcjonalności systemów XR (eXtended Reality) obejmujących VR (Virtual Reality), AR (Augmented Reality) i MR (Mixed Reality).

Od kilku lat obserwujemy gwałtowny rozwój technologii wirtualnej rzeczywistości VR (Virtual Reality). W tym obszarze technologii i mediów istnieje wyraźny podział na twórcę i odbiorcę systemu VR. Osoby pragnące realizować projekty z użyciem technologii VR powinny opanować podstawy budowy modeli interakcyjnych, muszą zrozumieć jak wykorzystać poczucie „obecności” w środowisku wirtualnym oraz poznać techniki modelowania zjawisk psychofizycznych. Studenci uzyskają umiejętność użycia różnorodnych technik modelowania przydatnych w przemyśle cyfrowym 3d.

Wymagania wstępne

Podstawy informatyki

Zakres tematyczny

Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: Wstęp, definicje i klasyfikacje środowisk wirtualnych; Percepcja 3D (multisensoryczna); Interfejsy sprzętowe i programowe, urządzenia wejścia/wyjścia VR; Interaktywna grafika 3D (wymagania dla pełnej imersji); Modelowanie środowisk graficznych dla imersyjnych środowisk 3D; Modelowanie asetów graficznych dla imersyjnych środowisk 3D, Interfejsy emocjonalne, Zasady konstrukcji interfejsu 3D (GUI 3D, metafory), Ewaluacja środowiska 3D

Metody kształcenia

Laboratorium komputerowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykonanie poszczególnych zadań-ćwiczeń laboratoryjnych.

Literatura podstawowa

  1. Vince J.: Virtual Reality Systems, Addison Wesley, Cambridge, 1995
  2. Eichenberg C. “Virtual Reality in Psychological, Medical and Pedagogical Apllications”, inTech 2012

Literatura uzupełniająca

  1. Porter M., Heppelmann J. “A manager’s guide to Augmented Reality”, Harvard Busienss Review 2017

Uwagi

Prowadzący zajęcia korzysta także z materiałów własnych oraz źródeł internetowych.

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności kreowanie gier w środowisku cyfrowym.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 11-05-2022 18:05)