opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu współczesnych badań nad baśnią w literaturze i kulturze;
ukazanie – na przykładach z różnogatunkowej literatury dla dzieci, młodzieży i dorosłych – roli baśni jako ważnego kodu kulturowego, przekazywanego przez pokolenia i jednocześnie ulegającego modyfikacjom w procesie historycznoliterackim;
kształtowanie umiejętności rozpoznawania i interpretowania baśni i baśniowości we współczesnych tekstach kultury.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza dotycząca baśni jako gatunku literackiego.
Przegląd współcześnie stosowanych koncepcji metodologicznych badania baśni.
Baśń jako gatunek i baśń jako konwencja.
Baśniowy kanon (m.in. baśnie Ch. Perraulta, braci Grimm. H.Ch. Andersena).
Baśń rozpatrywana w kontekście adresata.
Wykorzystanie bajkosfery (wątki, postacie, motywy itd.) w literaturze fantasy, np. w utworach J.K. Rowling.
Współczesne metamorfozy baśni i intertekstualna gra z tradycją literacką w najnowszych tekstach kultury (retelling i reinterpretacje), na przykładzie opowiadań A. Carter, R. Riggsa, M. Cunninghama.
Walory aksjologiczne, poznawcze i estetyczne baśni.
Tematyka zajęć jest realizowana w oparciu o wybrane teksty – zarówno spełniające kryteria gatunkowe baśni, należące do baśniowego kanonu, jak i utwory literackie wykorzystujące elementy konwencji baśniowej.
Metody kształcenia
Tradycyjna metoda problemowa, dyskusja, praca z tekstem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie do zajęć, aktywny w nich udział, przygotowanie pracy pisemnej.
Literatura podstawowa
Szczegółowa lista utworów, które będą omawiane na zajęciach, jest podawana na początku kursu.
Literatura przedmiotowa:
Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku, Warszawa 2014.
Skowera M., Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych, „Creatio Fantastica" 2016, 2 nr (53), s. 41-56.
Wróblewska V., Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003.
Literatura uzupełniająca
Według potrzeb.
Uwagi
Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).
Zmodyfikowane przez dr Joanna Wawryk (ostatnia modyfikacja: 02-05-2022 09:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.