SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pragmatyka tekstu |
Kod przedmiotu | 09.3-WH-FiPlP-PT-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Student omawia zasady wieloaspektowej, zintegrowanej analizy tekstu, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań pragmatycznych; rozpoznaje intencjonalność zachowań językowych oraz rozwija umiejętności dostosowania stylu, struktury i wzoru gatunkowego do pragmatycznych uwarunkowań tekstu. W sposób pogłębiony interpretuje mechanizmy implikatury konwersacyjnej i presupozycji we współczesnych i dawnych aktach mowy w języku polskim. Analizuje wpływ kontekstu na znaczenie aktu mowy. Identyfikuje pragmatyczne uwarunkowania spójności i niespójności tekstu/komunikatu oraz sposoby wyrażania grzeczności i niegrzeczności językowej utrwalone w tekstowych śladach komunikatów w różnych odmianach języka.
Poszerzona wiedza z zakresu języka polskiego i kultury polskiej.
Heureza, referat, analiza tekstu, tworzenie tekstu, praca w grupach, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pragmatyczna analiza tekstu z prezentacją (projekt), zaliczenie sprawdzianu/testu, aktywność na zajęciach (analiza tekstu pod względem wybranych zagadnień, tworzenie tekstu, wypowiedź ustna i pisemna).Student musi uzyskać ocenę pozytywną za projekt i sprawdzian. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny za projekt (40%), sprawdzian (30%) i aktywność na zajęciach (średnia arytmetyczna ocen, łącznie 30%).
Borawski S., Podstawy idei poznawczej studiów nad dziejami używania języka. Esej o diachronii, [w:] Rozprawy o historii języka polskiego, pod red. S. Borawskiego, Zielona Góra 2005, s. 13-62.
Kalisz R., Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993 (wybór).
Levinson S.C., Pragmatyka, przeł. T. Ciecierski, K. Stachowicz, Warszawa 2010 (wybór).
Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002 (wybór).
Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004 (wybór).
Blum-Kulka S., Pragmatyka dyskursu, [w:] Dyskurs jako struktura i proces, red. T. A. van Dijk, Warszawa 2001, s. 214-241.
Gajda S., Stylistyka funkcjonalna, stylistyka pragmatyczna, stylistyka kognitywna, [w:] Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice 2001, s. 15-22.
Mayenowa M.R., Struktura tekstu, [w:] eadem, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław-Warszawa-Kraków 2000, s. 246-305.
Pałucka-Czerniak I., W kręgu problematyki pojęciowej i terminologicznej pragmalingwistyki. System Marii Wojtak, [w:] Zielonogórskie seminaria polonistyczne 2005, red. S. Borawski, M. Hawrysz, Zielona Góra 2006, s. 211-225.
Witosz B., Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005, s. 49-57.
Zgółka T., Społeczny status kompetencji lingwistycznej, [w:] Zagadnienia socjo- i psycholingwistyki, red. A. Schaff, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980, s. 111-138.
Żydek-Bednarczuk U., Typy, odmiany, klasy... tekstów. W poszukiwaniu kryteriów, [w:] Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice 2001, s. 114-123.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 17:01)