SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Esej literacki |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FiPlP-WH-PKP-EL- 19 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wyznacznikami gatunkowymi eseju w jego odmianie literackiej. W ramach zajęć studenci analizują poetykę tego gatunku oraz rozpoznają konteksty, które sprzyjały eseistycznej twórczości. Nabyta wiedza pozwoli im wykorzystać posiadane kompetencje w procesie ujawniania i interpretacji różnych form eseistycznych, także eseju jako elementu inwariantnego w obrębie innych gatunków. W swoim zamierzeniu zajęcia mają również otworzyć studentów na własną twórczość o charakterze eseistycznym, gdyż końcowym efektem zajęć jest przedstawienie pracy eseistycznej.
Wymagane są podstawowe umiejętności i kompetencje w zakresie twórczego pisania.
Opis wyjaśniający, rozmowa nauczająca, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach, napisanie pracy zaliczeniowej (esej) na ocenę pozytywną (zawartość merytoryczna, poprawność językowa, edytorska). Na ocenę pozytywną składają się oceny cząstkowe:
1. Ocena z pracy eseistycznej (60%);
2. Oceny z aktywności studenta - dłuższe wypowiedzi, udział w dyskusji (40%);
Aureliusz M., Rozmyślania, przeł. M.Reiter, Warszawa 1988.
Caillois R., Odpowiedzialność i styl. Eseje, wyb. M. Żurowski, wstęp J. Błoński, Warszawa 1967.
Eco U., Dopiski na marginesie „Imienia róży”, [w:] tegoż, Imię róży, przekł. A. Szymanowski, Warszawa 1987.
Głowala W., Próba teorii eseju literackiego, w: Genologia polska. Wybór tekstów, Warszawa 1983, s.477-495.
Janion M., Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków 2007.
Kowalczyk A.S., Kryzys świadomości europejskiej w eseistyce polskiej lat 1945-1977 (Vincenz-Stempowski-Miłosz), Warszawa 1990.
Montaigne M., Próby, przeł. T. Boy-Żeleński, Kraków 2004.
Polski esej literacki. Antologia, wstęp i oprac. J. Tomkowski, wyd. I , Wrocław 2018, BNI329.
Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.
Wyka M., Polski esej. Studia, red. M. Wyka, Kraków 1991.
Kalita M., O wielowymiarowości współczesnego czeskiego eseju literaturoznawczego, Katowice 2013.
Miłosz Cz., Ogród nauk, Lublin 1986.
Pamuk O., Inne kolory. Eseje i opowiadania, Kraków 2012.
Wroczyński T., Esej – zarys teorii gatunku, „Przegląd Humanistyczny” 1986, z. 5/6, s.101-113.
Wroczyński T., O potrzebie prawdy. Autobiografizm w eseistyce Cz. Miłosza, w: Autobiografizm - przemiany, formy, znaczenia, red. H. Gosk, A. Zieniewicz, Warszawa 2001, s.174-182.
Wyka K.., Wybór pism, oprac. P. Mackiewicz, Wrocław 2019, BNI333.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Marta Ruszczyńska (ostatnia modyfikacja: 04-05-2022 20:13)