SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Twórcze pisanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Twórcze pisanie
Kod przedmiotu 09.5-WH-DiksP-JS-Ł-Ć-S14_genHVDJZ
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Monika Kaczor, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wiedza: zapoznanie z podstawową wiedzę z teorii procesu twórczego, teorii interpretacji, analizy i interpretacji tekstów, zapoznanie z podstawowymi pojęciami kreatywność i jej technikami; ze sposobami przekształcenia i transformacji tekstu.

Umiejętności: kształtowanie zdolność wypowiadania się w wybranych formach pisarskich (również pomocnych w stosowaniu typowych gatunków dziennikarskich) - paraliterackich i użytkowych; umiejętności sprawnego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi przy  świadomym wykorzystywaniu ich składników pod kątem osiągania zamierzonych celów komunikacyjnych.

Kompetencje: kształtowanie wrażliwości i świadomości językowej oraz wyobraźni wyrażanej poprzez język, rozwijanie kompetencji tekstotwórczej.

 

Wymagania wstępne

Tworzenie tekstów o dowolnym stylu funkcjonalnym, o dowolnym przeznaczeniu artystycznym lub praktycznym. 

Zakres tematyczny

1. Rozwijanie bohatera .

2. Stwarzanie sceny. 

3. Budowanie historii. 

Metody kształcenia

Metoda analizy i twórczego wykorzystania tekstów artystycznych, dziennikarskich, metoda praktyki pisarskiej. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach; opracowywanie zadań cząstkowych składających się na projekt końcowy w postaci publikacji mającej formę zbioru opowiadań. 

Literatura podstawowa

Filipiak F., Twórcze pisanie dla młodych panien, Gdańsk 2000.

Kuziak M., Jak pisać?, Warszawa 2007.

Krzan K., Praktyczny kurs pisarstwa, Warszawa 2010.

Michalak P. R., Woźniak J., Sztuka pisania perswazyjnych tekstów, (ebook).

Mouzelard M., Devenir écrivain. L' aventure de l'éceiture, Morrisville 2019. 

Załazińska A., Rusinek M., Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

Brak. 

Uwagi

Brak. 


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 06-05-2022 18:29)