SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Twórcze pisanie |
Kod przedmiotu | 09.5-WH-DiksP-JS-Ł-Ć-S14_genHVDJZ |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: zapoznanie z podstawową wiedzę z teorii procesu twórczego, teorii interpretacji, analizy i interpretacji tekstów, zapoznanie z podstawowymi pojęciami kreatywność i jej technikami; ze sposobami przekształcenia i transformacji tekstu.
Umiejętności: kształtowanie zdolność wypowiadania się w wybranych formach pisarskich (również pomocnych w stosowaniu typowych gatunków dziennikarskich) - paraliterackich i użytkowych; umiejętności sprawnego posługiwania się różnymi formami wypowiedzi przy świadomym wykorzystywaniu ich składników pod kątem osiągania zamierzonych celów komunikacyjnych.
Kompetencje: kształtowanie wrażliwości i świadomości językowej oraz wyobraźni wyrażanej poprzez język, rozwijanie kompetencji tekstotwórczej.
Tworzenie tekstów o dowolnym stylu funkcjonalnym, o dowolnym przeznaczeniu artystycznym lub praktycznym.
1. Rozwijanie bohatera .
2. Stwarzanie sceny.
3. Budowanie historii.
Metoda analizy i twórczego wykorzystania tekstów artystycznych, dziennikarskich, metoda praktyki pisarskiej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywny udział w zajęciach; opracowywanie zadań cząstkowych składających się na projekt końcowy w postaci publikacji mającej formę zbioru opowiadań.
Filipiak F., Twórcze pisanie dla młodych panien, Gdańsk 2000.
Kuziak M., Jak pisać?, Warszawa 2007.
Krzan K., Praktyczny kurs pisarstwa, Warszawa 2010.
Michalak P. R., Woźniak J., Sztuka pisania perswazyjnych tekstów, (ebook).
Mouzelard M., Devenir écrivain. L' aventure de l'éceiture, Morrisville 2019.
Załazińska A., Rusinek M., Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Warszawa 2010.
Brak.
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 06-05-2022 18:29)