SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia mediów
Kod przedmiotu 14.2--DiksP-SM-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów w perspektywie nauk społecznych.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

  1. Historia mediów z perspektywy procesów makrospołecznych.
  2. Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, rozwój komunikowania.
  3. Komunikowanie masowe w aspekcie kulturowym - kultura masowa i kultura popularna: od kultury „wszystko dla wszystkich” do kultury „coś dla każdego”.
  4. Społeczeństwo informacyjne i społeczeństwo sieci: pojęcie, uwarunkowania, wybrane  aspekty (wspólnoty i relacje społeczne, sieć a nierówności społeczne, życie w kulturze cyfrowej).
  5. Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy: media publiczne a media prywatne.
  6. Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty, widownia  i jej typy.
  7. Wybrane problemy nowych mediów: infotainment, tabloidyzacja w świecie informacji (hard news/soft news, fact checikng).
  8. Etnografia mediów: media w strukturze codzienności Polaków.
  9. Socjologiczne aspekty wybranych mediów: telewizja (od telewizji śniadaniowej do telesocjonewsów).
  10. Media rodzajowe: męskie/kobiece. O tym czy płeć ma znaczenie w odbiorze i konstruowaniu przekazów medialnych.
  11. Socjologiczne aspekty reklamy w mediach: odkodowywanie przekazów.
  12. Socjologia Internetu: metody badania społeczności internetowych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z wykorzystanie technik multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu pisemnego (minimum to uzyskanie 50 % punktów). Ocena z egzaminu jest oceną z wykładu i oceną końcową.

Literatura podstawowa

1.Bogunia – Borowska M., Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012.

2. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.

3. Lisowska Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.

4. Jemielniak D., Socjologia Internetu, Warszawa 2019.

5. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

6.. Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

7. Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2019.

8. Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2020.

 

Literatura uzupełniająca

1. Castells M., The internet galaxy: reflections on the internet, buisness and society, New York, 2003.

2. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi. Warszawa 2013.

3. Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 2006.

4. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

5.Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Poznań 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-05-2022 18:57)