SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty prasowe |
Kod przedmiotu | 15.1--DiksP-WP-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa prasowego i pracy reportera prasowego, a w szczególności z technikami opracowywania i tworzenia krótkich i dłuższych tekstów informacyjnych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a publicystyką, wyćwiczenie logiki tekstów informacyjnych i publicystycznych, kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w tekstach prasowych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie pisemnej.
Podstawowa znajomość genologii dziennikarskiej.
1. Dziennikarstwo prasowe jako rzemiosło.
2. Specyfika pracy reportera prasowego.
3. Język pisany jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości.
4. Techniki opracowywania informacji i tworzenie krótkich tekstów informacyjnych.
5. Tytuły i lidy – sposoby tworzenia komunikatywnych i atrakcyjnych eksponowanych jednostek kompozycyjnych tekstów prasowych.
6. Odwrócona piramida jako schemat prezentowania treści.
7. Selekcja i hierarchizacja faktów w prasowych tekstach informacyjnych.
8. Informacja typu news a informacja typu story we współczesnej prasie.
9. Publicystyka prasowa, czyli informowanie o sądach i opiniach. Różnice między informacją a publicystyką. Zasada niełączenia informacji z komentarzem - fundament dziennikarstwa jako umowy społecznej.
10. Komentowanie wydarzeń w mowie i na piśmie. Kolekcje tekstów prasowych: rozbudowana informacja + wydzielony komentarz autora, raport informacyjny.
Ćwiczenia praktyczne, praca w grupie, projekt (portfolio).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność na zajęciach, przygotowanie tekstów prasowych, prezentacja prasowego portfolio.
Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.
Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.
Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.
Usher N., Goodbye to the news: How out-of-work journalists assess enduring news values and the new media landscape, "New Media & Society", 12 (6), s. 911-928.
Wojtak A., Analiza gatunków prasowych, Lublin 2008.
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Piekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006.
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Kaja Rostkowska-Biszczanik (ostatnia modyfikacja: 09-05-2022 08:01)