SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika komputerowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika komputerowa
Kod przedmiotu 11.0-WH-DID-GRK-L-S16_pNadGenO91Y8
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr inż. Maciej Jackowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych zagadnień grafiki komputerowej, modeli barwnych, różnic między grafiką wektorową i rastrową oraz praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy a także nabycie przez studenta kompetencji w zakresie obsługi systemów grafiki komputerowej, przetwarzania obrazu cyfrowego oraz modelowania obiektów wektorowych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do grafiki komputerowej.
  2. Modele barwne stosowane w systemach grafiki komputerowej.
  3. Zarządzanie kolorami w systemie – profile barwne.
  4. Grafika wektorowa i rastrowa, właściwości, różnice, zalety, wady.
  5. Formaty plików, kompresja stratna, kompresja bezstratna.
  6. Rozbarwienia barwne i przygotowanie materiałów poligraficznych.
  7. Ręczne i automatyczne trasowanie grafiki rastrowej.
  8. Grafika i tekst w Internecie – html i css.

Metody kształcenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online (przede wszystkim K_W10) będą sprawdzane w kontekście realizowanych prac, podobnie umiejętności praktyczne, np. korzystanie z programów grafiki wektorowej i bitowej. Wykonane prace będą oceniane pod kątem ich jakości – progi punktowe, zaś weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów, również z zastosowaniem progów punktowych.

Laboratoria

Zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z zadań przewidzianych do realizacji w ramach zajęć.

Składowe oceny końcowej = laboratorium: 100%

Literatura podstawowa

  1. Foley J.D. i in., Wprowadzenie do grafiki komputerowej, Warszawa 1995.
  2. Freeman M., Profesjonalna fotografia cyfrowa. Kolor, Warszawa 2008.
  3. https://www.gimp.org/tutorials/
  4. https://inkscape.org/learn/
  5. Jankowski M., Elementy grafiki komputerowej, Warszawa 2006.
  6. McClelland D., Fuller L. U., Fuller R. C., Photoshop CS/CS PL. Biblia, Gliwice 2006.
  7. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, Warszawa 2006.
  8. Twemlow A., Czemu służy grafika użytkowa?, Warszawa 2006.
  9. Wrotek W., Po prostu CorelDraw Graphics Suite X4, Wyd. Helion, 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Bunsch F. i in., Grafika warsztatowa: podręcznik technik graficznych, Poznań 2006.
  2. Catafal J., Oliva C., Techniki graficzne, Wydawnictwo Arkady, 2004.
  3. Datner D., Design & layout: sztuka projektowania, Warszawa 2004.
  4. De Bono E., Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom, Gliwie 2008.
  5. Francuz P., red., Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Warszawa 2007.
  6. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa 2003.
  7. Gage J., Kolor i kultura: teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
  8. Kamiński B., Prepress i barwy, Warszawa 1997.
  9. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  10. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010.
  11. Zaborowski J., red., Grafika komputerowa – metody i narzędzia, Warszawa 1994.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.

Podczas zajęć studenci wykorzystują materiały ze źródeł własnych, Internetu i od prowadzącego.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 16:12)