SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Techniki nowych mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Techniki nowych mediów
Kod przedmiotu 15.1--DiksP-TNM-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Wiedza:

  1. Zdobycie szczegółowej wiedzy o technikach nowych mediów ze szczególnym uwzględnieniem przekazów internetowych.
  2. Zrozumienie celów i funkcji technik nowych mediów oraz rozpoznanie ich typów i rodzajów w przestrzeni internetu.

Umiejętności:

  1. Dostrzeganie strukturalizmu technologicznego w nowych mediach.
  2. Rozpoznawanie strategii stosowanych w przestrzeni internetu i ich roli w przekazie medialnym .

Kompetencja

  1. Nabycie krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie rozumienia rozwoju technik nowych mediów i ich kulturowego kontekstu oraz ich wpływu na komunikowanie społeczne i medialne.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza w zakresie funkcjonowania internetu.

Zakres tematyczny

  1. Ewolucja technik przekazu internetowego (HTML, XHTML, CSS, PHP). 
  2. Kulturowy kontekst rozwoju technik nowych mediów.
  3. Cechy nowych mediów (cyfrowość, wariacyjność, interaktywność, modularność, automatyzacja).
  4. Specyfika znaku cyfrowego.
  5. Strona internetowa jako najbardziej powszechna forma komunikacji masowej w nowych mediach.
  6. Struktura stron internetowych.
  7. Multimedialne tworzywo i sposób jego segmentacji.
  8. Strategie nadawcze w przekazach internetowych (storytelling).
  9. Strategie odbiorcze w przekazach internetowych.
  10. Multimodalność przekazu internetowego.
  11. Relacje pomiędzy słowem a obrazem.
  12. Sposoby werbalizacji i wizualizacji komunikatu.
  13. Estetyzacja technik nowych mediów.
  14. Przyszłość technik nowych mediów.

Metody kształcenia

Wykład informujący, wykład problemowy, analiza tekstów źródłowych, analiza przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Udział w wykładzie. 
  2. Test końcowy.

Literatura podstawowa

Celiński P., Interfejsy: cyfrowe technologie w komunikowaniu, Wrocław 2010.

Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń, red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski, Wrocław–Dresden 2015.

Maćkiewicz J., Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia medioznawcze” 2017, nr 2 (69), studiamedioznawcze.pl/Numery/2017_2_69/ mackiewicz.pdf.

Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006.

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa 2004.

Sandbothe M., Transwersalne światy medialne. Filozoficzne rozważania o Internecie, [w:] Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. A. Gwóźdź, przeł. K. Krzemieniowa, Kraków 2001, s. 205–231.

Szczęsna E., Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018.

Topolnicka E., Strona internetowa w ujęciu genologicznym, Zielona Góra 2021 [maszynopis rozprawy doktorskiej].

Literatura uzupełniająca

Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2012.

Maćkiewicz J., Jak można badać przekazy multimodalne. „Język Polski” 2016, z. 2, s. 182–27.

Uwagi

Sylabus przygotowany przez. dr Elwirę Topolnicką.

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 14-05-2022 09:42)