SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rodzaje dziennikarstwa I (dziennikarstwo społeczne i obywatelskie) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rodzaje dziennikarstwa I (dziennikarstwo społeczne i obywatelskie)
Kod przedmiotu 15.1-WH-DiksD-RDSiO-S17
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa obywatelskiego oraz statusem i profilem dziennikarza społecznego, z problemami tego nowego rodzaju dziennikarstwa, kształcenie i rozwijanie półamatorskich technik wypracowanych przez dziennikarzy społecznych w celu zdobywania, opracowywania, tworzenia, prezentowania, zamieszczania i obudowywania multimediami materiałów przeznaczonych dla lokalnej społeczności, uświadomienie wagi (sieciowego) dziennikarstwa obywatelskiego.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1. Dziennikarstwo obywatelskie jako fenomen społeczeństwa informacyjnego i kultury partycypacji.

2. Specyfika warsztatu dziennikarza obywatelskiego – źródła informacji, sposoby i formy publikacji.

3. Gatunki dziennikarstwa obywatelskiego.

4. Media społecznościowe jako środowisko rozwoju inicjatyw obywatelskich.

5. Dziennikarstwo obywatelskie w internecie i w tradycyjnych mediach.

6. Dziennikarz obywatelski jako sprawozdawca, recenzent, reporter.

7. Sprawne i szybkie sposoby relacjonowania wydarzeń.

8. Studium przypadku: sieć lokalnych portali internetowych.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne, burza mózgów, praca w grupach, przygotowanie portfolio.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena ćwiczeń praktycznych, ocena materiałów i staranności wykonania portfolio.

Literatura podstawowa

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Dziennikarstwo i świat mediów (nowa edycja), red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2014.

Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.

Doliwa U.,  Elektroniczne media społeczne w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju „Studia Medioznawcze”, nr 4/2010, s. 65–78.

Doliwa U.,  Dziennikarstwo obywatelskie, czyli jakie?, „Nowe Media” nr 3/2012, s. 81-99.

Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.

 

Literatura uzupełniająca

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007

Keen A., Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Uwagi

Współautorem sylabusa jest: red. Katarzyna Borek.


Zmodyfikowane przez dr Kaja Rostkowska-Biszczanik (ostatnia modyfikacja: 08-05-2022 22:26)