SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rodzaje dziennikarstwa II (dziennikarstwo śledcze i interwencyjne) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rodzaje dziennikarstwa II (dziennikarstwo śledcze i interwencyjne)
Kod przedmiotu 15.1-WH-DiksD-RDSil-S17
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa śledczego oraz statusem i profilem dziennikarza śledczego, kształcenie i rozwijanie technik wypracowanych przez dziennikarzy śledczych w celu zdobywania, weryfikowania, selekcjonowania informacji oraz opracowywania, tworzenia i prezentowania materiałów przeznaczonych do publikacji, uwrażliwienie na misyjną funkcję mediów masowych, uświadomienie wagi dziennikarstwa śledczego jako formy kontroli praworządności.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

1. Dziennikarstwo śledcze jako fundament IV władzy w społeczeństwach demokratycznych.

2. Specyfika warsztatu dziennikarza śledczego – źródła informacji, sposoby ich weryfikowania i selekcjonowania oraz formy publikacji.

3. Gatunki dziennikarstwa śledczego.

4. Dziennikarz śledczy w przestrzeni lokalnej.

5. Analiza tekstów śledczych.

6. Historia dziennikarstwa śledczego na świecie i w Polsce.

7. Najsłynniejsze śledztwa dziennikarskie.

8. Studium przypadku: reportaże śledcze „Dużego Formatu”.

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, studium przypadku, projekt (portfolio).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, zaliczenie zadań praktycznych oraz projektu.

Literatura podstawowa

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2008.

Dziennikarstwo i świat mediów (nowa edycja), red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2014.

Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, red. M. Palczewski i M. Worsowicz, Łódź 2006.

Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.

Spark D., Dziennikarstwo śledcze, Kraków 2007.

Ugland E., Henderson J., Who is a journalist and why does it matter? Disentangling the legal and ethical arguments, "Journal of Mass Media Ethics" 22(4), s. 241-261.

Literatura uzupełniająca

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007

Hennesy B., Dziennikarstwo publicystyczne, Kraków 2009.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Uwagi

Współautorem sylabusa jest: red. Maja Sałwacka.


Zmodyfikowane przez dr Kaja Rostkowska-Biszczanik (ostatnia modyfikacja: 08-05-2022 23:10)