SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój
Kod przedmiotu 15.1--DiksD-ZCZR-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Sebastian Pilichowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy ze współczesną problematyką ochrony środowiska, ochrony przyrody z rozróżnieniem ekologii jako nauki o zależnościach między organizmami oraz organizmami a środowiskiem ich życia na tle cywilizacyjnych przemian powodowanych przez człowieka w krajobrazie, klimacie, bioróżnorodności i zasobach naturalnych. 

Zdobyta wiedza ma stanowić podwaliny rzetelnego dziennikarstwa powiązanego z upowszechnianiem zagadnień przyrodniczych w szerokim ujęciu celem budowania właściwej opinii w społeczeństwie na temat zagrożeń cywilizacyjnych wobec przyrody, zdrowia człowieka, sytuacji ekonomicznej i zrównoważonego rozwoju. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii, fizyki, geografii, komunikacji społecznej i socjologii. 

Zakres tematyczny

Wykład: 

1) rozróżnienie ekologii, ochrony środowiska i ochrony przyrody, 

2) zasoby naturalne - wykorzystanie, ochrona, zagrożenia, 

3) ochrona bioróżnorodności - cele, wyzwania, problemy, 

4) edukacja przyrodnicza i poziom świadomości społeczeństwa na temat zagrożeń cywilizacyjnych, ochrony bioróżnorodności, klimatu oraz zrównoważonego rozwoju, 

5) idea zrównoważonego rozwoju, 

6) aktywizm, fake newsy, bambinizm, emocje i/a wiedza w ochronie przyrody i środowiska, 

7) poszukiwanie złotego środka między rozwojem cywilizacyji a ochroną środowiska i przyrody. 

Ćwiczenia:

Rozwiazywanie problemów środowiskowych z pomocą specjalistów. 

Stosowanie zagadnień środowiskowych w pracy dziennikarza. 

Praca z literaturą fachową i weryfikacja fake newsów. 

Prowadzenie dyskusji o aktualnej tematyce środowiskowej. 

 

Metody kształcenia

Wykład - podająca (w tym wykład multimedialny), konwersatorium. 

Ćwiczenia - projekt, konwersatorium, praca z literaturą, przeprowadzenie wywiadu z wybranym specjalistą z branży przyrodniczo-środowiskowej. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - egzamin ustny, pozytywna ocena z ćwiczeń, regularna obecność na wykładach. 

Ćwiczenia - pozytywne zaliczenie: pracy pisemnej, odpowiedzi ustnej, projektu oraz: aktywny udział w zajęciach. 

Literatura podstawowa

1) Geografia, rozwój zrównoważony, edukacja ekologiczna, Wójtowicz, Bożena, 2010, Wydawca: Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, ISBN: 9788372716378

2) Współczesne problemy ekonomiczne : rozwój zrównoważony w wymiarze globalnym i europejskim, 2016, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego ISBN: 9788376955612

3) Współczesne problemy ekonomiczne: rozwój zrównoważony w wymiarze globalnym i europejskim, 2016, Wydawca: Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, ISBN: 9788376955612, Współtwórcy: Borowiec, Jan. Redaktor: Wolska, Grażyna. Redaktor Baran, Bernadeta (nauki ekonomiczne). Redaktor Uniwersytet Ekonomiczny (Wrocław) 

 

Literatura uzupełniająca

1) The 17 goals of Sustainable Development https://sdgs.un.org/goals

2) Transforming our World: the 2030 agenda for Sustaniable Development. A/RES/70/1. United Nations. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030 Agenda for Sustainable Development web.pdf&ved=2ahUKEwik9u3N-Nr3AhWslIsKHRrYDDMQFnoECAUQAQ&usg=AOvVaw1g07dsWuQPPsRB03BJMZEP

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Sebastian Pilichowski (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 23:54)