SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój |
Kod przedmiotu | 15.1--DiksD-ZCZR-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Zapoznanie słuchaczy ze współczesną problematyką ochrony środowiska, ochrony przyrody z rozróżnieniem ekologii jako nauki o zależnościach między organizmami oraz organizmami a środowiskiem ich życia na tle cywilizacyjnych przemian powodowanych przez człowieka w krajobrazie, klimacie, bioróżnorodności i zasobach naturalnych.
Zdobyta wiedza ma stanowić podwaliny rzetelnego dziennikarstwa powiązanego z upowszechnianiem zagadnień przyrodniczych w szerokim ujęciu celem budowania właściwej opinii w społeczeństwie na temat zagrożeń cywilizacyjnych wobec przyrody, zdrowia człowieka, sytuacji ekonomicznej i zrównoważonego rozwoju.
Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii, fizyki, geografii, komunikacji społecznej i socjologii.
Wykład:
1) rozróżnienie ekologii, ochrony środowiska i ochrony przyrody,
2) zasoby naturalne - wykorzystanie, ochrona, zagrożenia,
3) ochrona bioróżnorodności - cele, wyzwania, problemy,
4) edukacja przyrodnicza i poziom świadomości społeczeństwa na temat zagrożeń cywilizacyjnych, ochrony bioróżnorodności, klimatu oraz zrównoważonego rozwoju,
5) idea zrównoważonego rozwoju,
6) aktywizm, fake newsy, bambinizm, emocje i/a wiedza w ochronie przyrody i środowiska,
7) poszukiwanie złotego środka między rozwojem cywilizacyji a ochroną środowiska i przyrody.
Ćwiczenia:
Rozwiazywanie problemów środowiskowych z pomocą specjalistów.
Stosowanie zagadnień środowiskowych w pracy dziennikarza.
Praca z literaturą fachową i weryfikacja fake newsów.
Prowadzenie dyskusji o aktualnej tematyce środowiskowej.
Wykład - podająca (w tym wykład multimedialny), konwersatorium.
Ćwiczenia - projekt, konwersatorium, praca z literaturą, przeprowadzenie wywiadu z wybranym specjalistą z branży przyrodniczo-środowiskowej.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - egzamin ustny, pozytywna ocena z ćwiczeń, regularna obecność na wykładach.
Ćwiczenia - pozytywne zaliczenie: pracy pisemnej, odpowiedzi ustnej, projektu oraz: aktywny udział w zajęciach.
1) Geografia, rozwój zrównoważony, edukacja ekologiczna, Wójtowicz, Bożena, 2010, Wydawca: Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, ISBN: 9788372716378
2) Współczesne problemy ekonomiczne : rozwój zrównoważony w wymiarze globalnym i europejskim, 2016, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego ISBN: 9788376955612
3) Współczesne problemy ekonomiczne: rozwój zrównoważony w wymiarze globalnym i europejskim, 2016, Wydawca: Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, ISBN: 9788376955612, Współtwórcy: Borowiec, Jan. Redaktor: Wolska, Grażyna. Redaktor Baran, Bernadeta (nauki ekonomiczne). Redaktor Uniwersytet Ekonomiczny (Wrocław)
1) The 17 goals of Sustainable Development https://sdgs.un.org/goals
2) Transforming our World: the 2030 agenda for Sustaniable Development. A/RES/70/1. United Nations.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030 Agenda for Sustainable Development web.pdf&ved=2ahUKEwik9u3N-Nr3AhWslIsKHRrYDDMQFnoECAUQAQ&usg=AOvVaw1g07dsWuQPPsRB03BJMZEP
Brak
Zmodyfikowane przez dr Sebastian Pilichowski (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 23:54)