SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Kształcenie sprawności receptywnych (słuchanie, czytanie) |
Kod przedmiotu | 09.3--FiPlD-KSR-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | glottodydaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pozyskanie przez studenta wiedzy z zakresu nauczania sprawności receptywnych: stosowanych metod i technik nauczania tych sprawności, sprawdzania umiejętności rozumienia ze słuchu oraz czytania tekstu ze zrozumieniem (czytanie globalne, selektywne i szczegółowe), a także kryteriów ich oceniania na poszczególnych poziomach biegłości językowej. Ćwiczenia mają wyposażyć studenta w umiejętność wybierania i tworzenia odpowiednich materiałów do ćwiczeń oraz w kompetencje oceny przydatności i poprawności dostępnych źródeł. Student docenia potencjał w pracy z aktualnymi materiałami dźwiękowymi i pisanymi, dostrzega w nich sposób na motywację i aktywizację uczniów.
Student posiada ogólną wiedzę na temat języka polskiego i kultury polskiej, dotyczącą zwłaszcza współczesnej literatury polskiej i użytkowych tekstów kultury, a także podstawowych gatunków tekstów w odmianie ogólnopolskiej (m.in. współczesne wiersze, piosenki, bajki i baśnie, formy publicystyczne: eseje, felietony, wywiady i dziennikarskie: wiadomości, komentarze, informacje).
Prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z podręcznikami do nauczania języka polskiego jako obcego i aplikacjami, praca ze sprzętem audio, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
obecność na zajęciach i aktywne w nich uczestnictwo (w dyskusjach, w formie odpowiedzi ustnej, poprzez wykonywane analizy i ćwiczenia pisemne), realizacja projektu – przygotowanie ćwiczeń doskonalących sprawności receptywne; ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych (oceny wypowiedzi ustnej/ merytorycznego głosu w dyskusji/ praktycznej analizy i interpretacji oraz oceny za projekt)
P. Gębal, W. Miodunka, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020 (rozdz. 9.2: Podejmowanie działań receptywnych, s. 269-292).
A. Majkiewicz, Różne odmiany tekstów na lekcji języka polskiego jako obcego, czyli o potrzebie zachowania autentyczności językowej,[w:] Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor. Katowice 2001, s. 125-135.
A. Prizel-Kania, Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym, Kraków 2013.
A. Ruszer, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C1, Kraków 2011.
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych. Nauczanie czytania, s. 185-226 oraz rozdział: Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych. Rozumienie ze słuchu, s. 137-162).
A. Burzyńska, Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska. Wrocław 2004, s. 157-163.
E. Lipińska, Słuchanie – sprawność zaniedbywana, „Przegląd Polonijny” 4, 1994, s. 75-89.
E. Lipińska, A. Seretny, Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce. Na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego, Kraków 2013.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziom A1-C2, red. I. Janowska i inni, Kraków 2016.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 07:55)