SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie kadrami w turystyce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie kadrami w turystyce
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-ZKT
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Barbara Jurkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Warsztaty 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności z zakresu procesu zarządzania kadrami w turystyce, znaczenia jego instrumentów w działalności przedsiębiorstw turystycznych w tym m.in.  rekrutacji i selekcji pracowników, szkoleń, motywowania i oceniania pracowników, identyfikowania i zaspokajania ich potrzeb zawodowych. 

Wymagania wstępne

Znajomość ekonomii, podstaw prawa, zarządzania. 

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Teoretyczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi w turystyce. Wpływ zarządzania zasobami ludzkimi na wyniki organizacji.
  2. Turystyka jako sektor gospodarki.
  3. Uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi w turystyce międzynarodowej (ekonomiczne, prawne, demograficzne, społeczno-kulturowe).
  4. Przygotowanie procesu rekrutacji w przedsiębiorstwach turystycznych.
  5. Metody rekrutacji personelu. Selekcja. Etapy selekcji.
  6. Rozmowa kwalifikacyjna.
  7. Testy psychologiczne.
  8. Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne.
  9. Assessment Center.
  10. Motywowanie kadry pracowniczej.
  11. Rola szkoleń w rozwoju zawodowym pracowników przedsiębiorstw turystycznych.
  12. Ocenianie pracowników (funkcje systemu ocen, metody oceny pracowników, błędy przy ocenianiu pracowników, przykłady kwestionariuszy oceny pracowników).

Ćwiczenia i laboratorium

  1. Sporządzanie opisów stanowisk pracy.
  2. Profil kompetencji pracownika turystyki.
  3. Ustalanie potrzeb personalnych przedsiębiorstwa turystycznego.
  4. Badanie przydatności kandydatów do pracy w przedsiębiorstwie turystycznym.
  5. Procedura zwalniania pracowników. Program zwolnień monitorowanych.
  6. Konstruowanie kwestionariuszy ocen pracowniczych w przedsiębiorstwie turystycznym.
  7. Budowa i doskonalenie systemu wynagradzania. Rozwój zasobów ludzkich: wynagrodzenia (funkcje systemu wynagrodzeń, rodzaje wynagrodzeń).
  8. Planowanie ścieżek kariery zawodowej w przedsiębiorstwie turystycznym.

Metody kształcenia

Wykład – w zależności od omawianego problemu - metody konwencjonalne lub problemowe, materiały audiowizualne.

Ćwiczenia -  dyskusja, pokaz, prezentacja, realizacja jednego zadania grupowego w formie prezentacji.

Warsztaty - przygotowanie projektu.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa z przedmiotu jest pochodną oceny z egzaminu (50%), oceny z ćwiczeń (25%) i oceny z warsztatów (25%).

Literatura podstawowa

1. Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Warszawa 2010.

2. Bąk – Grabowska D., Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach stosowania niestandardowych form zatrudnienia, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2016.

3. Borodako K., Foresight w turystyce: bariery wykorzystania i rozwoju, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2011. 

4. Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Podręcznik. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, PWN, Warszawa 2011.

5. Seweryn R., Klimek K., Niemczyk A., Przedstawiciele pokolenia Z jako uczestnicy ruchu turystycznego: potrzeby - motywacje – zachowania, Difin, Warszawa 2019. 

6. Tokarz A., Zarządzanie zasobami ludzkimi w sektorze turystycznym, Wyd. Difin, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca

1.  Nickson D., Human Resource Management for the Hospitality and Tourism Industries, Taylor&Francis Ltd., United Kingdom 2006.

2. Pawlak Z., Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, Wyd. Poltext, Warszawa 2011.

3. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa 2007.
4. Puczkowski G., Determinanty zarządzania kadrami w usługach hotelarskich, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005.

5. Ścibiorek Z., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa 2010.

Uwagi

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć.


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 22-02-2023 21:26)