Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy oraz wykształcenie umiejętności rozumienia zasad funkcjonowania hotelu w gospodarce rynkowej. Ukazanie zasad efektywnego gospodarowania zasobami w przedsiębiorstwie hotelarskim. Znajomość organizacji pracy w hotelarstwie. Zarządzanie majątkiem obiektów hotelarskich. Analizowanie zasad funkcjonowania przedsiębiorstw hotelarskich.
Wymagania wstępne
Podstawowe wymagania z zakresu podstaw ekonomii, zarządzania, ekonomiki turystyki i rekreacji
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do treści dotyczących eksploatacji hotelu.
Cechy rynku usług hotelarskich i ich implikacje dla zarządzania hotelem.
Zespoły funkcjonalno-użytkowe w hotelu i ich potencjał usługowy.
Wskaźniki eksploatacyjne w ocenie efektywności zarządzania hotelem.
Gospodarowanie zasobami ludzkimi w hotelu. Elastyczne kształtowanie zatrudnienia. Obszary analizy zatrudnienia w hotelu. Jakość usług hotelarskich i metody jej oceny.
Bezpieczeństwo hotelu. Ochrona osób i mienia oraz polityka kredytowania nabywców.
Polityka cenowa w hotelarstwie.
Kosztowe formuły ustalania cen. Analiza cen w gastronomii – metoda inżynieryjna.
Yield management jako technika zarządzania przychodami w hotelu.
Koszty w działalności hotelarskiej. Kosztowe techniki wyznaczania cen usług hotelarskich.
Planowanie zysku w hotelu. Analiza koszt – wielkość sprzedaży – zysk.
Standardowy System Rachunkowości Hotelowej i jego wykorzystanie w zarządzaniu hotelem. Analiza CVP w planowaniu zysku w hotelu.
Scenariusze rozwoju sektora HoReCa.
Metody kształcenia
Wykład multimedialny z elementami konwersatorium
Dyskusja dydaktyczna
Studia przypadków
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie oceny z ćwiczeń/laboratoriów (40%) i oceny z egzaminu (60%)
Literatura podstawowa
Sala J., Hotelarstwo. Usługi. Zarządzanie. Procesy Koncentracji, Warszawa, 2019.
Coffman C. , Buckingham M., Po pierwsze złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej, MT Biznes, 2018.
Dolińska-Romanowicz J., Nowakowska D., Język angielski zawodowy. How can I help you? Technik hotelarstwa. Podręcznik, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2014.
Literatura uzupełniająca
S. Opara, T. Nowicka, Organizacja i technika pracy w hotelarstwie, Polskie Zrzeszenie Hoteli, Warszawa 2003
E. Nawrocka, S. Oparka, Hotel w XXI wieku: zarządzanie w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania „Edukacja”, Wrocław 2007.
Hotelarstwo: usługi – eksploatacja – zarządzanie, red. A. Panasiuk, D. Szostak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.