SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia społeczna
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-PS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i koncepcjami psychologii społecznej. Wskazanie prawidłowości myślenia kategoriami psychologii społecznej i posługiwania się językiem koncepcji psychologii społecznej. Nauczenie umiejętności stosowania wiedzy z zakresu psychologii społecznej jako narzędzi, pozwalających  zrozumieć, wyjaśnić, przewidzieć, a także modyfikować zachowania społeczne ludzi.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu funkcjonowania jednostki w społeczeństwie (socjologia).

Zakres tematyczny

WYKŁADY

  1. Wprowadzenie do psychologii społecznej.
  2. Rozumienie siebie i świata społecznego: dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny; w jaki sposób myślimy o świecie społecznym (schematy i ich oddziaływanie, heurystyki wydawania sądów).
  3. Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi.
  4. Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie.
  5. Konformizm: wpływanie na zachowanie (informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, posłuszeństwo autorytetowi).
  6. Postawy i zmiany postaw – wpływanie na myśli i uczucia. 
  7. Agresja i uprzedzenia.

ĆWICZENIA

  1. Procesy grupowe (grupy niespołeczne, grupy społeczne, interakcje w grupie: współpraca i konflikt)
  2. Cechy psychofizyczne pilota wycieczek.
  3. Rozwiązywanie konfliktu, źródła i objawy stresu. 
  4. Psychologia społeczna a biznes: zachowania konsumenckie, dobór pracowników, przywództwo i kierowanie.
  5. Podstawowe mechanizmy zachowań społecznych - techniki wywierania wpływu na innych.

Metody kształcenia

wykład problemowy, metody eksponujące (analiza wybranych przykładów filmowych oraz obrazów), metody aktywizujące (dyskusja, trening umiejętności stosowania technik wpływu społecznego)

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium w formie testu, ocena zaangażowania w ćwiczeniach, ocena stopnia udziału w pracy grupowej.

Literatura podstawowa

1. Cialdini R., Wywieranie wpływu przez ludzi, GWP, Gdańsk 2013

 2. Aronson, E., Wilson, D. T., Akert, R. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i s-ka 1997.

3. Wojciszke, B., Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar 2011.

Literatura uzupełniająca

Zimbardo, P. (2011), Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 02-02-2023 15:22)