SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekonomika turystyki i rekreacji |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-ETR |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych podstaw gospodarki turystycznej. Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką rynku turystycznego po stronie popytu i podaży. Zapoznanie studentów z procesami wpływu turystyki na gospodarkę narodową. Uświadomienie studentom problemów pomiaru wpływu turystyki na gospodarkę.
Podstawowa wiedza z zakresu podstaw turystyki, podstaw mikro- i makroekonomii.
1. Turystyka jako działalność gospodarcza. Charakter gospodarki turystycznej.
2. Substytucja i komplementarność w gospodarce turystycznej. Charakter produktu turystycznego.
3. Elastyczność popytu turystycznego i podaży turystycznej.
4. Sezonowość w turystyce i jej skutki dla podmiotów gospodarki turystycznej.
5. Ekonomiczna funkcja turystyki. Wpływ turystki na PKB. Rachunek satelitarny turystyki.
6. Wpływ turystki na bilans płatniczy i wymianę międzynarodową.
7. Wpływ turystyki na poziom cen (inflacja), inwestycje, zatrudnienie.
8. Pośredni wpływ turystyki na gospodarkę - mnożnik turystyczny.
9. Integracja europejska a rozwój turystyki.
10. Turystyka transgraniczna. Euroregiony.
11. Regiony turystyczne. Polityka regionalna Unii Europejskiej. Cele i założenia polityki regionalnej w latach 2021-2027.
Podczas wykładów ilustrowane będą materiały poglądowe (prezentacja multimedialna). Na zajęciach przedstawione zostaną studia przypadków, a także scenariusze nawiązujące do określonego celu zajęć i stanowiących podstawę do konwersacji. W trakcie zajęć studenci będą omawiać i prezentować wybrane zagadnienia.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena z przedmiotu, która jest średnią ważoną oceny z zaliczenia wykładów (50%) i zaliczenia ćwiczeń (50%).
1. Lipnicki L., Ruch turystyczny: wybrane zagadnienia, Wyd. Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wlkp. 2019.
2. Dziedzic E., Skalska T., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rynku usług turystycznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.
3. Gaworecki W., Turystyka, PWE, Poznań 2000.
4. Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN Warszawa 2000.
5. Mwikali V., Tourism motivation and experience, Grin Verlag, München 2020.
6. Sala K., Postmodernistyczne zachowania konsumentów na rynku turystycznym w Polsce, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2018.
Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 22-02-2023 21:22)