SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ekonomika turystyki i rekreacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ekonomika turystyki i rekreacji
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-ETR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Barbara Jurkowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy z zakresu ekonomicznych podstaw gospodarki turystycznej. Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką rynku turystycznego po stronie popytu i podaży. Zapoznanie studentów z procesami wpływu turystyki na gospodarkę narodową. Uświadomienie studentom problemów pomiaru wpływu turystyki na gospodarkę.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu podstaw turystyki, podstaw mikro- i makroekonomii.

Zakres tematyczny

1. Turystyka jako działalność gospodarcza. Charakter gospodarki turystycznej.

2. Substytucja i komplementarność w gospodarce turystycznej. Charakter produktu turystycznego.

3. Elastyczność popytu turystycznego i podaży turystycznej.

4. Sezonowość w turystyce i jej skutki dla podmiotów gospodarki turystycznej.

5. Ekonomiczna funkcja turystyki. Wpływ turystki na PKB. Rachunek satelitarny turystyki.

6. Wpływ turystki na bilans płatniczy i wymianę międzynarodową.

7. Wpływ turystyki na poziom cen (inflacja), inwestycje, zatrudnienie.

8. Pośredni wpływ turystyki na gospodarkę - mnożnik turystyczny.

9. Integracja europejska a rozwój turystyki.

10. Turystyka transgraniczna. Euroregiony.

11. Regiony turystyczne. Polityka regionalna Unii Europejskiej. Cele i założenia polityki regionalnej w latach 2021-2027.

Metody kształcenia

Podczas wykładów ilustrowane będą materiały poglądowe (prezentacja multimedialna). Na zajęciach przedstawione zostaną studia przypadków, a także scenariusze nawiązujące do określonego celu zajęć i stanowiących podstawę do konwersacji. W trakcie zajęć studenci będą omawiać i prezentować wybrane zagadnienia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z przedmiotu, która jest średnią ważoną oceny z zaliczenia wykładów (50%) i zaliczenia ćwiczeń (50%).

Literatura podstawowa

  1. Panasiuk A., Ekonomika turystyki i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.
  2. Biernat E. (red.), Trendy w turystyce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2017.
  3. Gołembski G., Turystyka w badaniach ekonomicznych, PWN, Warszawa 2015.
  4. Jurkowska B., Uwarunkowania rozwoju współpracy transgranicznej w Europie. Implikacje dla integracji polsko-niemieckiej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018. 
  5. Herman K., Przedsiębiorstwo turystyczne w ujęciu modelowym: model biznesu w przedsiębiorstwie turystyki dziedzictwa przemysłowego, Wyd. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2019.
  6. Jabłonowska J. (i in.), Społeczne i ekonomiczno-organizacyjne aspekty rozwoju rynku turystycznego na przykładzie backpackingu, Wyd. Politechnika Koszalińska, Koszalin 2020. 
  7. Ustawa z dnia 24 listopada 2017r.o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych Dz. U. 2017 poz. 2361.

Literatura uzupełniająca

1. Lipnicki L., Ruch turystyczny: wybrane zagadnienia, Wyd. Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wlkp. 2019.

2. Dziedzic E., Skalska T., Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rynku usług turystycznych w Polsce, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.

3. Gaworecki W., Turystyka, PWE, Poznań 2000.

4. Gołembski G. (red.), Kompendium wiedzy o turystyce, PWN Warszawa 2000.

5. Mwikali V., Tourism motivation and experience, Grin Verlag, München 2020.  

6. Sala K., Postmodernistyczne zachowania konsumentów na rynku turystycznym w Polsce, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2018.

Uwagi

Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć.


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 22-02-2023 21:22)