SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Transgraniczny produkt turystyczny |
Kod przedmiotu | 04.4-WB-TiR2P-F3-TPrT-S21 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 20 | 1,33 | 12 | 0,8 | Zaliczenie na ocenę |
Celem jest omówienie problematyki turystyki transgranicznej, jej różnorodnych form i znaczenia w rozwoju regionów transgranicznych.
Posiadanie wiedzy z zakresu zagadnień geografii turystycznej, krajoznawstwa oraz zagadnień politycznych w odniesieniu do funkcjonowania Unii Europejskiej.
1. Pojęcie transgraniczności i turystyki transgranicznej.
2. Podstawy prawne i organizacyjne (m.in. instytucjonalne) współpracy transgranicznej i możliwości rozwoju turystyki transgranicznej.
3. Znaczenie turystyki dla rozwoju regionów przygranicznych. Bariery rozwoju turystyki transgranicznej.
4. Rola Euroregionów w kontekście rozwoju turystyki na obszarach transgranicznych.
5. Dziedzictwo kulturowe i zasoby przyrodnicze pogranicza polsko-niemieckiego.
6. Identyfikacja ofert i produktów turystycznych na wybranych obszarach transgranicznych.
7. Możliwości tworzenia transgranicznego produktu turystycznego.
8. Opracowanie koncepcji projektu transgranicznego produktu turystycznego (np. w obszarze turystyki aktywnej - rowerowej, wodnej; kulturowej - miejskiej, krajoznawczej; oraz zdrowotnej, agroturystycznej, przyrodniczej i in.)
wykład problemowy i informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, dyskusja, burza mózgów, wycieczka studyjna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa jest efektem aktywności na zajęciach, współpracy grupowej oraz przygotowania i przedstawienia projektu transgranicznego produktu turystycznego
1. Adach J., Czechowski P., Gandecka A., Gołembski G., Potencjał turystyczny podregionu zielonogórskiego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2020.
2. Więckowski M., Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Prace Geograficzne, 224, PAN IGiPZ, Warszawa, 2010.
3. Więckowski M., Typologia przestrzeni turystycznej na obszarach przygranicznych, [w:] red. nauk. M. Durydiwka, K. Duda-Gromada, Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, WGiSR UW, Warszawa, 2011.
4. Studzieniecki T., Meyer B., Jakubowski A., Transnational tourist destination management: Case study of the Baltic Sea Region, Baltic Region, nr 12/3, 2020.
5. Studzieniecki T., Spiriajevas E., Cross-border tourist destinations in Europe - genesis, essence and promotion, 46th International Scientific Conference on Economic and Social Development, 2019.
6. Więckowski M., How border tripoints offer opportunities for transboundary tourism development, Tourism Geographies, 24 2021.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Miedzińska (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 15:11)