SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Transgraniczny produkt turystyczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Transgraniczny produkt turystyczny
Kod przedmiotu 04.4-WB-TiR2P-F3-TPrT-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Miedzińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest omówienie problematyki turystyki transgranicznej, jej różnorodnych form i znaczenia w rozwoju regionów transgranicznych.

Wymagania wstępne

Posiadanie wiedzy z zakresu zagadnień geografii turystycznej, krajoznawstwa oraz zagadnień politycznych w odniesieniu do funkcjonowania Unii Europejskiej.

Zakres tematyczny

1. Pojęcie transgraniczności i turystyki transgranicznej.

2. Podstawy prawne i organizacyjne (m.in. instytucjonalne) współpracy transgranicznej i możliwości rozwoju turystyki transgranicznej.

3. Znaczenie turystyki dla rozwoju regionów przygranicznych. Bariery rozwoju turystyki transgranicznej.

4. Rola Euroregionów w kontekście rozwoju turystyki na obszarach transgranicznych.

5. Dziedzictwo kulturowe i zasoby przyrodnicze pogranicza polsko-niemieckiego.

6. Identyfikacja ofert i produktów turystycznych na wybranych obszarach transgranicznych.

7. Możliwości tworzenia transgranicznego produktu turystycznego.

8. Opracowanie koncepcji projektu transgranicznego produktu turystycznego (np. w obszarze turystyki aktywnej - rowerowej, wodnej; kulturowej - miejskiej, krajoznawczej; oraz zdrowotnej, agroturystycznej, przyrodniczej i in.)

 

Metody kształcenia

wykład problemowy i informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, dyskusja, burza mózgów, wycieczka studyjna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa jest efektem aktywności na zajęciach, współpracy grupowej oraz przygotowania i przedstawienia projektu transgranicznego produktu turystycznego

Literatura podstawowa

1. Adach J., Czechowski P., Gandecka A., Gołembski G., Potencjał turystyczny podregionu zielonogórskiego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2020.

2. Więckowski M., Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Prace Geograficzne, 224, PAN IGiPZ, Warszawa, 2010.

3. Więckowski M., Typologia przestrzeni turystycznej na obszarach przygranicznych, [w:] red. nauk. M. Durydiwka, K. Duda-Gromada, Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, WGiSR UW, Warszawa, 2011.

4. Studzieniecki T., Meyer B., Jakubowski A., Transnational tourist destination management: Case study of the Baltic Sea Region, Baltic Region, nr 12/3, 2020.

5. Studzieniecki T., Spiriajevas E.,  Cross-border tourist destinations in Europe - genesis, essence and promotion, 46th International Scientific Conference on Economic and Social Development, 2019.

6. Więckowski M., How border tripoints offer opportunities for transboundary tourism development, Tourism Geographies, 24 2021.

Literatura uzupełniająca

  1. Więckowski M., Kształtowanie się transgranicznych regionów turystycznych na granicach Polski, Prace Kom. Geogr. Komunik. PTG, 18, 2011.
  2. Ruszkowski J.M., Turystyka transgraniczna w Polsce jako narzędzie budowania współpracy na pograniczu wschodnim Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 3 (27),  2014.
  3. Świątkowski Z., Wykorzystanie niemieckiego dziedzictwa kulturowego na Śląsku – europejskość czy utylitaryzm? [w:] Joseph Wittig. Człowiek - Religia – Kultura. IV Polsko-Niemieckie Sympozjum Wittigowskie, Wydawnictwo Maria, Nowa Ruda 2005.
  4. Świątkowski Z., Zarządzanie produktem turystycznym na przykładzie regionu lubuskiego, [w:] Nowoczesne zarzadzanie przedsiębiorstwem. V Konferencja Naukowa – Politechnika Zielonogórska, Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Miedzińska (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 15:11)