SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztat językoznawczy w badaniach nad mediami - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztat językoznawczy w badaniach nad mediami
Kod przedmiotu 09.3--DiksD-WJBNM-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

- zapoznanie z najważniejszymi paradygmatami metodologicznymi współczesnego językoznawstwa i ich przydatnością do badań nad mediami;

- kształcenie umiejętności zastosowania lingwistycznych metod i narzędzi we własnych badaniach mediów (nie tylko w obrębie seminarium);

- kształtowanie przekonania , że wiedza o lingwistycznych narzędziach i metodach badań tekstów medialnych jest przydatna do oceny poprawności i skuteczności wypowiedzi medialnej.  

 

Wymagania wstępne

Posiadanie w stopniu zaawansowanym wiedzy o języku i jego strukturze (treść głównie przedmiotów: wiedza o języku i stylistyka dziennikarska - I stopień dziennikarstwa i komunikacji społecznej).Posiadanie umiejętności posługiwania się terminologią lingwistyczną.

Zakres tematyczny

1. Badania jakościowe i ilościowe języka mediów w ujęciu językoznawczym.

2. Lingwistyka korpusowa i kwantytatywna w badaniu mediów.

3. Perspektywa genologiczna w badaniu tekstów medialnych.

4. Lingwistyka normatywna w badaniu:

- poprawności językowej tekstów medialnych;

- stylistyki tekstu dziennikarskiego;

- słownictwa w tekstach medialnych;

- dyskursu w mediach.

5.  Pragmalingwistyka w badaniach mediów.

6. Lingwistyczna analiza hipertekstu na przykładzie wiadomości medialnej.

7. Metoda profilowania pojęć  w rekonstrukcji medialnego obrazu świata (językowy obraz świata a medialny obraz świata).

8. Mediolingwistyka – wprowadzenie.

Metody kształcenia

prezentacja, metoda problemowa, dyskusja, analiza przypadku, analiza danych, praca z tekstem źródłowym, praca w grupie 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe z:

- realizacji zadań praktycznych polegających na aplikacji określonych narzędzi i metod do badania konkretnych tekstów i wypowiedzi medialnych - 40% 

- przygotowanie i prezentacja wybranej metodologii (założenia teoretyczne) - 60%. 

Literatura podstawowa

Grochola B., Genologia lingwistyczna w służbie medioznawstwaWspółczesne media. Problemy i metody  badań nad mediami, red.  I. Hofman i D. Kępy-Figury, Lublin 2019.

Kawka M., Językoznawcze oblicze prasoznawstwa, „Zeszyty Prasoznawcze”. Analiza zawartości (1957–2012). Metody, tematy, autorzy, red. M. Kawka, R. Filas, P. Płaneta,  Kraków 2016.

Kita M., Ślawska M., (red.), Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. Stan wiedzy i postulaty badawcze, Katowice 2012.

Małyska A.,  Badania jakościowe i ilościowe języka mediów w ujęciu językoznawczym (na przykładzie nagłówków wiadomości oraz tematu relokacji uchodźców w programach informacyjnych tvp), [w:] Współczesne media. Problemy i metody  badań nad mediami, red.  I. Hofman i D. Kępy-Figury, Lublin 2019.

B. Skowronek, Mediolingwistyka. Wprowadzenie, Kraków 2013 [w:] https://rep.up.krakow.pl › xmlui › bitstream › handle.

Skowronek B., M. Rutkowski, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków 2004.

M. Wojtak, Językoznawca na medialnym polu badawczym, „Stylistyka” 2014, XXIII.

Literatura uzupełniająca

Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.

Kita M., Spojrzenie językoznawcy na język prasy (M. Wojtak, Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy,), „Postscriptum Polonistyczne” 2011, nr 2 (8).

Loewe I, Internet i jego zasoby w polskich badaniach lingwistycznych. Rekonesans, [w:] Język w mediach. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2012.

Pawlikowska A., Zastosowanie metod językoznawstwa korpusowego i lingwistyki kwantytatywnej w analizie dyskursu, [w:] Analiza dyskursu. Centrum – peryferie, red. T. Piekot, Poprawa M., „Oblicza komunikacji”, nr 5, Wrocław 2012.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton. Sposoby istnienia tradycyjnych gatunków w radiu komercyjnym, Zielona Góra 2006.

M. Wojtak, Gatunki prasowe, Lublin 2004.

Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak, t. 1 -2, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2017.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2022 16:23)