SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język niemiecki II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język niemiecki II
Kod przedmiotu 06.1-WM-MiBM-P-21_19
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Mechanika i budowa maszyn
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Danuta Chlebicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Główne cele to:

- rozwijanie umiejętności działania na płaszczyźnie komunikacyjnej i interpersonalnej;
- uwrażliwienie na relacje pomiędzy własną kulturą a obcymi kręgami kulturowymi;
- przygotowanie do podejmowania działań zarówno w sytuacjach związanych z ogólnie rozumianym życiem zawodowym jak i w konkretnej specjalności;
- rozwijanie umiejętności kształcenia ustawicznego i samokształcenia.

Wymagania wstępne

Formalne: Warunkiem kontynuowania nauki języka w semestrze III jest uzyskanie zaliczenia z oceną w semestrze II.

Nieformalne: Studenci rozpoczynający naukę języka niemieckiego w III semestrze posiadają znajomość danego języka na poziomie co najmniej średnio-zaawansowanym (poziom A2+ lub B1+).

Zakres tematyczny

             
Lp. Treści programowe - LABORATORIUM   l. godz.
st. stacj.
l. godz.
st. niestacj.
L1 Planowanie i przebieg kariery zawodowej, tryb życia.     2   1
L2 Zdrowie i bezpieczeństwo – instrukcje, wskazówki.      2   1
L3 Informacje o zawodach w branży mechanicznej i związanych z nimi kwalifikacjach, umiejętnościach i cechach osobowości.     2   2
L4 Miejsca pracy, typowe narzędzia, sprzęt i urządzenia techniczne używane w pracy oraz czynności z nimi związane.     2   2
L5 Instrukcje obsługi; branże i produkty.     2   1
L6 Sprawdzian wiadomości - test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi     2   1
L7 Polski i niemiecki system szkolnictwa – porównanie.     2   1
L8 Praca w czasie wolnym oraz podczas wakacji – oferty pracy, odpowiedzi na oferty.     2   1
L9 Wypoczynek – miejsca, zajęcia w czasie wolnym.     2   1
L10 Studia w Polsce i w krajach niemieckojęzycznych; porównywanie programów studiów z wykorzystaniem informacji zawartych na stronach internetowych uczelni w krajach niemieckojęzycznych     2   1
L11 Udzielanie informacji o własnej uczelni, wydziale, kierunku studiów.      2   1
L12 Poszukiwanie możliwości odbycia praktyk studenckich w krajach niemieckojęzycznych.     2   1
L13 Pisanie formalnych i nieformalnych listów i maili.     2   1
L14 Telefonowanie, notatki z rozmów telefonicznych.     2   1
L15 Test zaliczeniowy z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.     2   2
    Suma:   30   18

Struktury gramatyczne nauczane są w połączeniu z funkcjami językowymi w zależności od poziomu grupy, tematyki oraz specyfiki języka.

Metody kształcenia

Interakcyjno-sekwencyjna metoda nauczania języka niemieckiego z podejściem komunikacyjnym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą do zaliczenia zajęć ćwiczeniowych jest obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo w zajęciach, systematyczne przygotowywanie się do zajęć oraz zaliczenie wszystkich cząstkowych kolokwiów sprawdzających (ustnych i pisemnych) w semestrze.

Literatura podstawowa

1.  M. Rolbiecka, J. Kucharczyk, Deutsch für Profis, branża mechaniczna, LektorKlett, Poznań 2013

2. B. Szymoniak, W. Borkowy, B. Kujawa, Mit Beruf auf Deutsch, profil mechaniczny, Nowa Era, Warszawa 2013

 

Literatura uzupełniająca

1. Zespół autorów: K. Łuniewska, M. Piotrowska, J. Rozwalka, U. Szczepańska, U. Tworek, Z. Wąsik, M. Zagórna, einFach gut. Profil 2. Kommunikation in Technik und Industrie, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 1999

2. H. Dreyer, R. Schmitt, Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Verlag für Deutsch, München 1995

3. G. Werner, Grammatiktraining Deutsch, Langenscheidt KG, Berlin und München, 2001

4. J. Z. Koch, Słownik naukowo-techniczny niemiecko-polski, polsko-niemiecki, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1984

5. R. Lewicki, Ł. Solarz, Samochodowy słownik polsko-niemiecki i niemiecko-polski, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2007

6. J. Pheby, W. Scholze, Słownik obrazkowy niemiecko-angielski, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Wydawnictwo Philip Wilson, Warszawa 1996

7. Abenteuer Technik, Ravensburger Buchverlag, Ravensburg 2010

8. https://www.goethe.de

9. https://www.dw.com/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Danuta Chlebicz (ostatnia modyfikacja: 17-05-2022 12:15)